Sykkeltur Bergen - Stavanger
2. - 7. august 2004.

Tilbake til sykkelsida

Dette er tredje langturen på sykkel i 2004, og den gjorde ferdig prosjektet "Norskekysten rundt". Turen startet med tog fra Tønsberg til Bergen.

Første dag - Tirsdag 3. august. Bergen - Røyksundkanalen, Bømlo.   Kart
Bekkjarvik Etter en god natt søvn på nattoget og en deilig frokost i bistrovogna, startet syklinga fra Bergen stasjon kl.7.10. Turen gikk greitt ut av Bergen, men jeg syklet litt feil ved Nesttun. Dette førte til at da jeg kom til Krokeide, hadde ferga kommet halvmeteren fra kaia. Den snudde ikke, så jeg måtte vente vel en time på neste ferge til Hufthammer i Austevoll.
Jeg fikk god tid på Huftarøy og tok en tur ned til Bekkjarvik før jeg tok ferga MS Sveio fra Husavik til Sandvikvåg på Stord.

Naturlig steinbru På Stord fikk jeg guiding av Terje M. Han viste meg bl.a ei naturlig steinbru, ei gammel sag og en nedlagt jernbanetrasé. Det var varmt, og det gikk tregt med meg så Terje måtte vente mye. Vi skiltes ved Litlabø, og jeg fortsatte over bruene til Bømlo. Jeg slo leir ved Røyksundkanalen. Utpå kvelden fikk jeg selskap av en nederlandsk skoleleder. Han syklet Nordsjøruta. Han hadde startet i England og syklet gjennom Skotland, Orkenenøyene og Shetland.
Dagens sykling : 108 km.

Andre dag - Onsdag 4. august. Røyksundkanalen - Haugesund.    Kart
Solnedgang i Haugesund Det regnet litt om natta, men det var varmt og godt. Jeg syklet over Bømlo til Langevåg. Det var mye opp og ned. I Langevåg traff jeg på et ungt, tysk par. Jeg syklet sammen med dem og nederlenderen fra Buavåg til Haugesund hvor det tyske paret og jeg slo leir på Haraldhaugen Camping mens nederlenderen fortsatte sørover. På campingplassen var den mange syklister. Det er tydelig at det er mange som sykler Nordsjøruta.
Sykling: 63 km.

Tredje dag - Torsdag 5. august. Tur til Utsira.   Kart
Sørevågen, Utsira Utsira fyr Denne dagen tok jeg en utflukt til Utsira. Det var en fin tur i stille og varmt vær. Jeg hadde en drøy time på øya. Jeg syklet til Nordvikvågen og var også en tur oppe ved Utsira fyr.
Da jeg var tilbake i Haugesund, besøkte jeg Borgny og Sigurd i Smedasundet. Jeg hadde tenkt å sykle sørover, men da jeg skulle pakke sammen teltet, begynte det å småregne så jeg bestemte meg for å bli en natt til i Haugesund.
Sykling: 21 km.

Fjerde dagen - Fredag 6. august. Haugesund - Stavanger.    Kart
Fra Skudeneshavn Det regnet litt om natta, og jeg sov dårlig. Jeg sto opp tidlig og forlot campingplassen allerede klokka 8.
Jeg syklet stort sett Nordsjøruta til Skudeneshavn. Det var en nydelig by. Jeg forstår godt at den ble kåret til Norges sommerby.
Kvitsøy Jeg gjorde en times stopp på Kvitsøy. Her var fantastisk fint.
Fra Mekjarvik syklet jeg til Stavnager. Jeg teltet på Mosvangen Camping.
Om kvelden tok jeg en tur ned i sentrum. Havnen lå full av seilskuter som deltok i Cutty Sark Tall Ship Race. Det var et yrende folkeliv på havna.
Sykling: 82 km.

Femte dagen - Lørdag 7. august.    Kart
'Cutty Sark' i Stavanger Så var siste dag på denne turen kommet. Toget fra Stavanger gikk ikke før kl. 12.50 så jeg hadde god tid på formiddagen. Jeg tok en liten sykkeltur ned til Hafrsfjorden før jeg pakka sammen og dro ned til sentrum. Det ble også tid til en tur ned til folkelivet på havna.
BM73 i Egersund Det var en lang og fin togtur tilbake til Tønsberg.

Sykling siste dagen: 19 km.

Sykkelturen Bergen - Stavanger var på 293 km.

Jeg har nå gjennomført sykling langs kysten fra Grense Jakobselv til Svinesund. Det blir vel likevel forhåpentligvis flere sykkelturer i Kyst-Norge.