Sykkeltur juli 2002
Grense Jakobselv - Finnsnes.

Tilbake til sykkelsida

Planen var egentlig at jeg skulle syklet i Finnmark i 2001 på min veg rundt norskekysten fra Grense Jakobselv til Svinesund, men da blei planen endret til strekningen Trondheim - Bergen. Ved utgangen av 2001 hadde jeg gjennomført strekningene Svolvær - Bergen, Lindesnes - Arendal og Sandefjord - Moss.

På forsommeren syklet jeg strekningene Arendal - Risør og Helgeroa - Sandefjord. Etter en tur sammen med Kari til Vimmerby i Sverige, var jeg klar til årets lange sykkeltur.

Første dag - Tirsdag 2. juli     Kart
Fra Gardermoen Turen startet i kraftig regnvær. Som vanlig tok jeg tog fra Tønsberg, men i år gikk jeg av på Gardermoen og tok fly videre til Høybuktmoen ved Kirkenes. Det er faktisk lettere og billigere å ta sykkel med fly enn med buss eller tog!! Jeg hadde ganske mye overvekt, men Bråthens skulle verken ha betaling for den eller sykkelen. Det var bare blide ansikter å møte selv om sykkelen nok førte til ekstra-arbeid. Vegviser i Krikenes
Flyturen til Høybuktmoen tok ca 2 timer. Det småregnet da jeg kom fram, så det blei litt sykling i regnvær de første kilometrene til Kirkenes Camping. Etter at jeg hadde ordnet meg til i teltet, tok jeg en sykkeltur til Kirkenes. Om kvelden blei det en fin biltur nedover i Passvikdalen sammen med Silvio fra Sveits.
Sykling første dag: 25 km.

Andre dag - Onsdag 3. juli     Kart
Kong Oscars II kapell i Grense Jakobselv Grense Jakobselv Andre dagen syklet jeg tur/retur Kirkenes - Grense Jakobselv. Jeg hadde en underlig følelse da jeg sto nede ved den lille elva som i under den kalde krigen utgjorde en del av grensa mellom øst og vest. Fra den andre siden hørte jeg russiske stemmer. Så kort avstand, men likevel så langt borte!
Denne dagen syklet jeg vel 115 km.

Tredje dag - Torsdag 4. juli    Kart
Käpälä-fisket Tredje dagen hadde jeg kraftig motvind. Jeg slo leir allerede i Neiden etter kun 35 km sykling. I Neiden fikk jeg oppleve Käpäläfisket. Dette kastenotfisket i Skoltefossen er helt spesielt, og det er moro å ha opplevd det.
Om kvelden tok jeg en liten sykkeltur opp til finskegrensa. Tilsammen syklet jeg 65 km denne dagen.
Fjerde dagen - Fredag 5. juli   Kart
Fredagen gikk turen først vestover på sørsiden av Varangerfjorden. Jeg hadde egentlig tenkt å stoppe i Varangerbotn, men der var det ingen campingplass så jeg fortsatte videre til Vestre Jakobselv. De vel 30 km østover på nordsiden av Varangerfjorden blei knallharde. Periodevis regnet det kraftig, og med kuling rett mot, var det bare så vidt jeg klarte å sykle mot vinden. Midt i det verste uværet tok jeg igjen en ungt nederlandsk par, Petra og Rick. De skulle jeg møte igjen flere ganger på turen. De hadde startet i Nijmegen 26. mai og var nå på veg langs norskekysten.
Denne natta blei det kraftig regn- og tordenvær. Jeg var glad jeg overnattet på en campingplass.
Dagens etappe var på 116 km - den lengste på heile turen.

Femte dagen - Lørdag 6.juli.     Kart Petra og Rick
Lørdagen startet med et nydelig vær, og nesten ingen vind. Turen østover langs nordsiden av Varangerfjorden var lettsyklet. Rundt vært nes åpnet det seg nye vyer. Steder som Vadsø, Skallelv, Komagvær og Kiberg blei passert. Også denne dagen møtte jeg Petra og Rick.
Mot kvelden så det ut til å bli uvær igjen. Jeg leide meg derfor et rom på Svartnes Camping ved Vardø. Der fikk jeg tørket det som var vått. Det blei ikke noe av uværet så seint på kvelden tok jeg en lang tur på moloen i Svartnes.
Lørdagens distanse blei 95 km.

Sjette dagen - Søndag 7.juli     Kart
Hamningberg Denne søndagen tok jeg tur til det nedlagte fiskeværet Hamningberg. Det var her den første redningskøyta "R/S Colin Archer" med mannskap 20.mai 1895 reddet 26 fiskere. På den måten beviste den viktigheten av Redningsselskapet. Forvitret fjell Det virket som vegen ut til Hamningberg gikk gjennom et månelandskap med forvitrede og opprevne fjellformasjoner. Men innimellom lå det nydelig sandstrender.
Ikke langt fra Hamningberg, møtte jeg igjen Petra og Rick. De var på veg til Vardø for å ta Hurtigruta videre.
Turen til "The Roads End" , Hamningberg, var et av sykkelturens høydepunkter. Vel tilbake på Svartnes, kunne jeg konstatere at dagens etappe hadde vært på 81 km.

Sjuende dag - Mandag 8.juli     Kart Lundefugl
Det blei ei ny natt i rommet på Svartnes Camping. Mandagen startet med sykling gjennom tunnelen under Bussesundet. Etter å ha parkert sykkelen på Dampskipsekspedisjonen, hadde jeg en fantastisk tur til Norges østligste øy, Hornøya. Fuglefjellet var litt av en opplevelse. Der var et yrende liv, og jeg tilbrakt 3 timer der.

Deretter var jeg på Vardøhus festning, før jeg i halvsekstida gikk ombord i "M/S Midnatsol" som brakte meg over Østhavet, forbi Makkaur fyr, til Båtsfjord der jeg "villcampa" for første gang på årets tur.
Dagens sykkeletappe var kun 13 km.

Åttende dag - Tirsdag 9. juli     Kart
Temperaturen var ned mot frysepunktet om natta, men jeg frøs ikke. Jeg våknet til en nydelig dag. Opp Båtsfjordfjellet hadde jeg god medvind, og syklinga gikk lett. Vegen var veldig god, og her var lite trafikk. Verre blei det nedover Kongfjord-dalen og videre mot Berlevåg. Da blei det skikkelig motvind, og like før jeg kom til Berlevåg, begynte det å regne.
Fra Berlevåg dro jeg med "M/S Nordlys" videre til Mehamn. Det jeg gikk av hurtigruta, gikk Petra og Rick på. Det blei en kort prat. Teltet blei slått opp på fjellet på veg mot Gamvik kl. 3 på natta.

Niende dag - Onsdag 10. juli     Kart
Været var grått, vått og kaldt da jeg våknet utpå formiddagen den niende dagen. Jeg syklet i regnvær og motvind til Gamvik og videre til Sletnes fyr. Det var tungt med veldig mye opp og ned. Etter mange kaffekopper og vafler på kaféen i Gamvik, gikk turen tilbake til teltet.
for første gang brukte jeg kokeapparatet til å varme opp teltet, og middagen blei kokt "innendørs". Seint på ettermiddagen pakket jeg sammen og syklet til Mehamn og over fjellet til Kjøllefjord. Været blei bedre etter hvert. under nedkjøringa fra fjellet oppnådde jeg den største farten jeg noen gang har hatt på sykkel - 69,6 km/t.
Kvelden og natta blei tilbrakt i det skitneste venterommet jeg noen gang har sett, men litt søvn blei det før Hurtigruta kom i fire-tida på natta.
Denne dagen blei det sykla 81 km.

Tiende dag - Torsdag 11. juli     Kart
Nordkapp Dagen startet med tur med M/S Nordkapp fra Kjøllefjord til Honningsvåg i et nydelig vær. Teltet blei slått opp på Nordkapp Camping. Etter litt hvile i teltet, gikk turen til Nordkapp. På vegen fikk jeg følge av Torbjørn Skarpeteig fra Arendal.
Det var fint solskinn og nesten ikke vind. Som syklister slapp vi gratis inn på Nordkapp-platået.
etter noen timer på Nordkapp, dro jeg videre til verdens nordligste fiskevær - Skarsvåg, og der tok jeg turen til "Kirkeporten".
Det var en sliten kar som syklet over Skipsfjordfjellet tilbake til teltet. Mange høyde-meter var forsert denne dagen slev om jeg bare syklet 68 km. Det blei en tidlig kveld.

Ellevte dag - Fredag 12. juli     Kart 1     Kart 2
Hammerfest "M/S Vesterålen" forlot Honningsvåg kl. 7.00. Der får jeg igjen følge med Petra og Rick . De gikk av i Havøysund. Det var opprinnelig min plan også. Jeg skulle ha vært til øyene Ingøy og Rolvsøy for så seinere å sykle til Hammerfest. I stedet fortsatte jeg dit med Hurtigruta. Derfra fortsatte jeg etter noen timer med "M/S Mårøy" via Altafjorden og Stjernsund til Øksfjord der jeg kom fram ca kl 20. Jeg syklet så videre til Sopnes ved Langfjorden. Jeg slo opp teltet og kokte middag ca kl 23.
Det blei bare sykla 45 km.

Tolvte dag - Lørdag 13. juli     Kart
Dagen startet tidlig med sykling over Alteidet og videre langs E6 til Burfjord. Det begynte å regne da jeg begynte å sykle og sluttet da jeg kom fram til Burfjord.
Derfra tok jeg M/S Reinfjord på Kvænangen. vi var innom Spildra, Reinsfjord og Seglvik før vi kom til Skjervøy. Store deler av strekninga var jeg aleine som passasjer.
Fra Skjervøy syklet jeg til Storstein og tok ferga "M/F Reinøy" via Nikkeby på Laukøya til Lauksundskaret på Arnøya. jeg syklet så videre via Arnøyhamn til Langfjorden der jeg slo opp teltet heilt nede i fjøra.
Sykla distanse 56 km.

Trettende dag - Søndag 14. juli     Kart
Punktering Dette skulle bli en avslappende dag. Jeg hadde teltet ved Langfjorden på Arnøya. Hurtigbåten gikk ikke fra Arnøyhamn før kl. 17.35. Men føst ville jeg ta en tur til Årviksand på nordvestsida av Arnøy. Og for første gang siden jeg begynte å sykle igjen i 1995 - etter over 12.000 km - punkterte jeg. Men hva gjør det; jeg hadde jo lappesaker med meg. Det var bare det at limet hadde størkna. Jeg fikk nå tak i nytt lim.
Midnattsol i Tromsø Slangen blei lappa. jeg kom meg tilbake til Arnøyhamn og tok "M/S Fjordprinsessen" til Vannvåg på Vanna. Da viste det seg at også dekket var ødelagt. Jeg kom meg til fergestedet i skåningsbukt. Mens jeg ventet på "M/F Malangen" fikk jeg haik til Tromsø. Jeg blei til og med kjørt til campingplassen i Tromsdalen.
Seint på kvelden tok jeg Fjellheisen opp til Fjellstua for å se på Midnattsola derfra. Jeg syklet bare 24 km denne dagen.

Fjortende dag - Mandag 15. juli     Kart
Fra Sommerøy Etter at jeg hadde skaffet ny slange og nytt dekk, og jeg hadde skiftet fremre girwire og smurt sykkelen, forsatte sykkelturen over til Tromsøya og over denne. Jeg var en liten tur innom flyplassen før jeg fortsatte over Sandnessundet. Turen gikk videre over Kvaløya til Sommarøy. Det var et nydelig sted. Jeg slo opp teltet i utkanten av idrettsplassen. der hadde jeg nydelig utsikt mot midnattsola.
Sykling: 71 km.

Femtende dag - Tirsdag 16. juli     Kart
Jeg var kommet til siste sykledag. Først sprengsykling til Brensholmen. Jeg rakk så vidt ferga "M/S Karlsøy" over til Botnhamn på Senja. Syklet så videre gjennom Gibostad og langs Gisundet til Finnsnes. etter noen timer der, tok jeg hurtigbåten, "M/S Fjorddronningen" tilbake til Tromsø og tok igjen inn på campingplassen i Tromsdalen. Denne dagen syklet jeg 68 km.

Sekstende dag - Onsdag 17. juli Siste natta på turen var veldig kald, og jeg frøs kraftig. Jeg er sikker på jeg hadde feber. Jeg sto tidlig opp. Jeg tok buss over til flyplassen. Innskjekkinga gikk greit. Heller ikke nå måtte jeg betale for overvekt og sykkel!
Jeg hadde en fin flytur til Gardermoen, og også togturen til Tønsberg gikk fint. Jeg syklet fra stasjonen og opp til Eik slik at jeg syklet 9 km siste dagen.

Tilsammen syklet jeg ca 1.030km på denne turen.