Sykkeltur juni/juli 2005
Kirkenes - Kautokeino og Finnsnes - Grong

Tilbake til sykkelsida

Jeg er blitt besatt av Nord-Norge og spesielt Finnmark. Her er det ypperlig å sykle på fine veger med lite trafikk, og stigningene er moderate. Naturen er fantastisk med ville fjordlandskap og rolige vidder i innlandet. Derfor ble også årets langtur på sykkel for fjerde år på rad, lagt til denne landsdelen.

Jeg la opp til en todelt tur. Første etappe skulle gå fra Kirkenes til finskegrensa sør for Kautokeino. Andre etappe skulle gå fra Finnsnes og så langt sørover som tida tillot. Mellom Kautokeino og Finnsnes var planen å sykle til Kiruna for så å ta tog og buss videre.

Første dag - Torsdag 23. juni    Tønsberg - Høybuktmoen - Gandvik
Kart

Gandvik 23.06.05 "The same procedure as every year...". Langturen starter grytidlig med tog til Gardermoen og fly videre. I år var det nøye innveiing, og jeg måtte betale for overvekt. Jeg fløy SAS/Braathens i år, og det er første gang jeg har måtte betale ekstra.

Jeg var framme på Høybuktmoen kl 11.10. Jeg tok meg god tid med skifting og pakking av sykkel. Ikke tvil om at jeg hadde med meg for mye. At jeg ikke kan lære -." Jeg kom i prat med en hyggelig mann der på flyplassen. Det skulle få hyggelige følger seinere!

Syklingen gikk vestover langs E6 gjennom kjente trakter fra 2002. Jeg hadde en lang kafferast på en kafe i Neiden. Jeg villcampet helt nede ved sjøen i Gandvik. Der laget jeg St.Hansbål og koste meg i det fine været.
Sykling første dag: 79 km

Andre dag - Fredag 24.juni    Gandvik - Utsjoki
Kart

Reinflokk ved Gandvik Jeg sov godt hele natta, og det var varmt i teltet da jeg våknet. Det var litt mer gråvær da jeg startet syklinga ca kl. 11. Jeg rastet nær Karlebotn. Da jeg nærmet meg Varangerbotn, begynte det å regne.
Jeg hadde en laaang rast på kafe i Varangerbotn i påvente av at regnværet skulle stoppe. Tilslutt måtte jeg ikle meg fullt regntøy med nye "plastposesko" til 29 kr på beina.
Jeg syklet i regnvær sørover Tanadalen. Det var motvind og skikkelig kaldt. "Plastposeskoene" fungert utmerket så jeg var heldigvis tørr på beina. Da er det ikke så ille med regnvær!
Det var vanskelig å finne egnet leirplass. Et sted jeg stoppet, var ei maurtue revet opp på spesiell måte. Jeg tror nok det var bjørn i området! Teltslaginga gikk i en viss fart. Jeg var kald og små-våt! Bagasjen ble lempet inn i teltet og vann henta. Jeg kokte middag inne i teltet og fyrte litt innimellom, så kaldt var det.

Denne dagen sykla jeg 124 km.

Tredje dag - Lørdag 25.juni    Utsjoki - 20 km før Karasjok
Kart

Forhjul i Norge, bakhjul i Finland Tana ved Utsjoki Det var lettere vær da jeg våknet etter en god natts søvn, men det var fremdeles kjølig, og vinden kom fra sørvest, dvs. motvind.
Jeg var en tur over i Utsjoki i Finland og handlet før turen fortsatte langs Tana. Jeg ble imponert over de store gårdsbrukene det var her. Jeg har aldri sett så store siloer som de jeg så her. Det var et ensformig landskap med Tana på venstre side. På andre sida av Tana lå Finland. Noen steder kunne jeg se fiskere og elvebåter. Det var utrolig lite trafikk på E6 denne lørdags ettermiddag. Det kunne gå 10-15 minutter mellom hver bil
Jeg slo leir på bredden av Tana. Jeg fisket litt, men fikk ingenting. Jeg laget bål og hadde grilla pølser til middag. Her var litt mygg, men den var ikke plagsom.

Sykling tredje dag: 106 km.

Iesjohka ved Ássebákti Fjerde dagen - Søndag 26. juni     Karasjok - Suossjávri
Kart

Jeg var lat på morgenen, og startet ikke før kl 11.30. Været var bra, men det var kjølig og sterk motvind. Jeg var lenge på opplevelsesentret Sápmi i Karasjok.

Jeg hadde en fin sykkeltur innover vidda. Syklet langs Iesjokka. Etter Jergul var det kraftig stigning over et høydedrag. Jeg teltet ved Vouttasjohka, Grenseelva mellom Karasjok og Kautokeino kommuner. Også her fisket jeg uten å få noe.

Dagens sykkeltur var på 81 km

Femte dagen - Mandag 27. juni    Suossjávri - Áidejávri.
Kart

Samenes framkomstmidler Jeg sykler lenge om kvelden, og det tar lang tid før jeg kommer meg til ro. De to siste kveldene har vært fine men litt kjølig. Om morgenen tar jeg det med ro. Klokke blir gjerne over 11 før jeg sitter på sykkelsetet. Tom Rune Stabell

Været denne mandagen var fint men kjølig. Vinden kom fra vest dvs. motvind første del av dagen. Jeg passerte flere samiske bygder. en plass måtte jeg bare stoppe og ta bilde for maken til samling av kommunikasjonsmiddel har jeg sjelden sett! Utafor huset sto det flere biler og traktorer, terrengmotorsykler, snøscootere og et fly!

I Kautokeino traff jeg på en annen langtursyklist, Kjell Rune Stabell fra Eina. Han hadde kommet opp gjennom Sverige. Vi hadde en lang og hyggelig prat før jeg fortsatte sør-sørøstover. Nå fikk jeg god medvind og de 35 km til Áidejávri gikk med god fart. Det er utrolig med hva vinden betyr når en sykler.

Ogå denne kvelden fant jeg en fin teltplass ned til vannet. Det ble bålbrenning og grilling, og det ble seint før jeg gikk til ro i teltet. Noe mygg var det, men den var ikke plagsom.

Sykling denne dagen - 111 km

Sjette dagen - Tirsdag 28. juni    Áidejávri - Enontekiö og Finnsnes - Bjørga i Sørreisa.
Kart

Fortsatt fint vær. det virket også litt varmere. Vinden var nordlig så jeg ville få god medvind store deler av dagen. Jeg var litt lei vidder nå etter syklinga over Finnmarksvidda. 3-4 dagers sykling til Kiruna var ikke det jeg så mest fram til. Nå lengta jeg etter fjordlandskap!
Ved Lavik i Dyrøy Ja, så ble det helt annerledes enn tenkt! Jeg syklet i god fart sørover og var kommet et par mil inn i Finland da det stoppet en VW varebil foran meg. Det var den mannen jeg hadde snakket med på flyplassen i Kirkenes. Han var på tur til Tromsø! Frekk som jeg er, spurte jeg om å få sitte på, og det var ikke noe problem. Etter en fin kjøretur kom vi til Tromsø litt før klokka seks.Takk skal du ha, Vidar Madsen, for en fin kjøretur!

Jeg handlet litt og spiste for første gang på denne turen middag på kafe. Klokka 20.15 satt jeg på MS Fjordkongen på veg til Finnsnes. Klokka halv ni syklet jeg i fint, men kjølig vær sørover fra Finnsnes. Jeg var allerede kommet til fjordlandskap. Kvart over tolv slo jeg leir etter vel 3 mils sykling.

Dagens etappe hadde vært på 63 km.

Sjuende dag - Onsdag 29.juni    Bjørga i Sørreisa til Sandtorg ved Tjeldsundet
Kart
Selv om teltplassen var dårlig like ved fylkesvegen, sov jeg godt. Jeg var kommet til sjøen, og det merket jeg på dogga om morgenen. Jeg sykla nå sørvestover gjennom Dyrøy og Salangen. Etter Brøstadbotn tok jeg igjen en nederlandsk syklist, Jan van Loo, og vi syklet sammen til Harstad. Ved Mjøsundbrua hadde vi en hyggelig prat med et svært sykkelinteressert ektepar fra Grimstad. De var på tur i Campingbil. Jan van Loo ved Mjøsundbrua

Like før Sørvik på Andørja fikk vi en tung overraskelse - en lang bakke med 11% stigning. Jeg valgte å gå litt av bakken. Vi valgte å droppe tunnelen over til Rolla og syklet nordover lags Bygden til Engenes. Der hadde vi nok tid til å spise vafler på en kafe før vi tok hurtigbåten MS Vågsfjord til Harstad.

Denne kvelden sykla jeg til ca kl 10. Jeg slo leir helt ned ved sjøen ved Sandtorg, 1 mil sør for Tjeldsundbrua.

Dagens etappe var på 119 km.

Åttende dag - Torsdag 30. juni    Sandtorg - Kaljord
Kart

Sandtorg Selv om været på første del av turen hadde vært bra med kun en regnværsdag, var det nå det virkelige finværet kom. Det ble ei varm natt, og jeg våknet til en strålende dag.
Jeg tok meg veldig god tid denne dagen. Var en tur i Lødingen. Etter Kåringen syklet jeg opp en 700 meters bakke med 11% stigning. Sprekt!! Jeg hadde medvind fra Sandtorg til Lødingen, men derfra til Sigerfjord var det motvind. Spesielt langs Gullesfjorden i Kvæfjord var den sterk. Jeg spiste hvalbiff på Kåringen og Kvæfjordkake i Gullesfjordbotn. Mot Blokktindan

Jeg syklet til kl 22, og teltet bak et nedlagt fiskebruk ved fergeleiet i Kaljord. Det var nok turens dårligste teltplass. Det passet godt å være så nærme kaia for jeg skulle tidlig av sted med hurtigbåt neste morgen. Selv om jeg starte syklinga seint, hadde mye sterk motvind og tok ved veldig med ro, ble dette turens lengste etappe.

Dagens sykling: 127 km
Niende dag - Fredag 1. juli    Kaljord - Stø.
Kart

Fra Strumsnes i Bø Utsikt mot Lofoten fra Steinesjøen Jeg sto opp kl. 6.45 og pakket sammen teltet. Alt var dyvått av kondens og dogg. Mye av tøyet var også fuktig, men været var varmt og strålende. Jeg spiste frokost på kaia mens jeg ventet på MS Brottøy som skulle ta meg via Stokmarknes til Straumsnes i Bø. Dette var perfekt timing for turen til Straumsnes går bare fredag og søndag.

Jeg kjøpte kystpasset til OVDS og HTS. Det kosta 750 kr + 100 kr for sykkelen og ga meg rett til å bruke disse selskapenes ferger og hurtigbåter ubegrensa i ei uke. Det var forøvrig første kystpasset billettøren hadde solgt. Fra Stokmarknes til Straumsnes var jeg eneste passasjer.
Jeg hadde en lang stopp i Steinesjøen. Var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre videre, men bestemte meg for å dra til Øksnes, og det skulle jeg ikke angre på.

Bakken opp mot tunnelen på grensa mellom Bø og Øksnes var lang og tung. Jeg ble svært plaga av klegg og fluer. Jeg kom tidlig til den nye kaia i Skjelfjord og ventet neste 3 timer på MS Tinden som skulle bringe meg gjennom Øksnes Vestbygd til Myre. Mens jeg ventet der så jeg en sel som svømte under kaia.

MS Tinden på tur i Øksnes Vestbygd Midnattsol ved Stø Jeg angrer ikke på båtturen gjennom Øksnes Vestbygd. Det var veldig mye folk med båten - feriegjester som skulle ut til øyene. Fra Myre syklet jeg direkte til Stø. Dette ble turens første natt på campingplass. Jeg spiste bacalao til middag. Ved midnatt gikk jeg en lang tur på moloen for å beundre midnattsola i det fine været.

Dagens sykling: 75 km.

Tiende dag - Lørdag 2. juli     Stø - Storfjord, Vestvågøy
Kart

MS Narvik på veg inn Trollfjorden Fossen i Trollfjorden Jeg sto opp tidlig for det var så varmt i teltet. Det var deilig å overnatte på campingplass slik at jeg fikk dusjet. Jeg hadde medvind og brukte 3 timer til Sortland. Langs Sortlandssundet "syklet jeg om kapp" med MS Narvik. Jeg kom først til kaia.
Jeg tok Hurtigruten fra Sortland til Stamsund.Jeg satt for det meste på dekk. Det var varmt og godt. I Sortlandsundet var det store flokker med lundefugl. Raftsundet og Trollfjorden var enda mer imponerende fra dekket på MS Narvik. Skipet gikk nesten helt inn til fossen. Det var svært mange passasjerer fra Stokmarknes til Svolvær, men derfra ble det roligere ombord.

Jeg gikk i land i Stamsund og syklet videre til Storfjord Camping.

Det ble en lang dag, men bare 68 km på sykkelsetet. .

Ellevte dag - Søndag 3. juli     Storfjord - Moskenes
Kart
Ved Reine Da jeg våknet, var det fuktig i teltet. Ute lå skodda tett. Jeg smurte, og justerte sykkelen og reparerte veskestativet foran. Etterhvert lettet skodda, og det ble skikkelig varmt.
Jeg begynte å sykle klokka ett. Nå var jeg på kjente trakter fra min første langtur på sykkel i 1998. Det hadde skjedd mye med vegen på disse 7 årene. Det var nye bruer og tunneler, spesielt etter Reine.
Jeg kom fram til Moskenes Camping klokka åtte.

Total sykling dag elleve: 73 km.

Tolvte dag - Mandag 4. juli     Moskenes - Sundsfjord i Gildeskål
Kart

Værøy Fremdeles strålende vær, varmt og godt og lite vind. Jeg dro med MF Røst kl. 8.15. Syklet en liten tur både på Værøy og Røst mens ferga lå på disse stedene. Det var en fantastisk fin fergetur videre til Bodø. Det var så varmt at mange satt i bikini på dekket - sikkert lang over 20 grader så langt ute til havs.

Det ble sprengsykling gjennom gatene i Bodø for å rekke MS Ofoten videre til Våg i Gildeskål. Jeg syklet over Sandhornøy til Kjøpstad. Der satte jeg fra meg bagasjen og tok en snartur til Evjen i Beiarn. Da hadde jeg fått med meg den kommunen også.Det var godt å sykle litt uten bagasjen.

På tilbakevegen møtte jeg en hyggelig familie fra Tromsø. De var på sykkeltur fra Bodø til Brønnøysund.
Jeg slo leir ei snau mil sør for Kjøpstad. Jeg trodde jeg satte teltet godt over flomålet, og jeg laget et bål litt nærmere sjøen. etter ei stund måtte jeg flytte bålet for vannet steg. Da jeg hadde lagt meg, hørte jeg det skvalpet like utenfor teltet, men jeg sovnet. Neste morgen var ei jakke som lå i forteltet blaut av sjøvann. Stort nærmere sjøen kunne en ikke telte!

Sykla distanse 58 km.

Røst

Trettende dag - Tirsdag 5. juli     Sundsfjord - Nesna
Kart

Eirik og Runa Det fine og varme været fortsatte. Da jeg hadde pakket, oppdaget jeg at bakdekket var flatt. Det ble lapping, og mens jeg holdt på med det, passerte den familien jeg hadde truffet dagen før. Den besto av mamma Eirin, pappa Eirik og døtrene Kristine og Runa. Jeg hadde følge med dem helt til Nesna. Eirik og Runa

Jeg syklet nå på kjent veg fra turen i 2000. Bakkene virket mindre og slakere og tunnelene kortere. Det var tydelig at sykkelformen er blitt bedre.
Denne dagen var svært varm - over 30 grader på det varmeste.Heldigvis var det litt vind fra nord. Den ga god fart på deler av strekningen. Det ble mange is- og brus-stopp. Jeg hadde en lengere rast ved bautaen over ubåten "Uredd" som sank her under 2. verdenskrig. Jeg kom til Ørnes tidsnok til å få sendt en del av bagasjen sørover. Familien Blix

Pakken var på nesten 10 kg. Forstår ikke hvorfor jeg alltid skal dra på så mye for mye! På kaia var det badeliv i varmen. Jeg forstår ikke at folk våget å stupe fra kai-kanten.

Sammen med familien Blix fra Tromsø gikk jeg ombord i MS Steigtind. Det ble mange sykler å få plass til. Turen gikk gjennom Meløy, Rødøy og Lurøy til Nesna. Det var fint å komme innom kjente steder og jeg husket godt to besøk i Selsøyvik. I Nesna fant vi fram til Nesna Camping like ved havna.

Jeg sykla 52 km denne dagen.

Fjortende dag - Onsdag 6.juli    Nesna - Kirkøy på Vega.
Kart

Helgelandsbrua De sju søstre Dette skulle bli en fantastisk dag. Været var varmt og fint, men det var ganske sterk sørlig vind. Etter fergeturen over til Levang syklet jeg til Sandnessjøen. Derfra tok jeg ferge over til Bjørn på Dønna. Jeg syklet sørover Dønnessund og langs den nye vegen over Herøy til Tennvalen. Planen var å ta hurtigbåt derfra videre til Rørøy på Vega. Det ble hektisk på slutten. På avstand så jeg båten ligge ved kaia, men da jeg kom nærmere, hadde båten lagt fra kaia. Jeg vinket og vinket, men ingen ombord så meg. Jeg var altså tre minutter for sein til båten. så blei det å vente på dette øde stedet i over to timer til båten kom tilbake fra Brønnøysund. Jeg bommet vann i et hus. Så laget jeg middag bak et bryggeskur, og koste meg i finværet. MS Thorolf Kveldulfsøn brakte meg tilbake til Sandnessjøen igjen.

Midnattsol ved Kirkøy Etter en softis og en liten rusletur i byen, gikk jeg igjen ombord i MS Thorolf Kveldulfsøn for å reise tilbake til Tennvalen og videre til Kirkøy på Vega. Jeg er glad jeg ikke rakk båten tidligere på dagen for denne kveldsturen til ulike øyer og vær langs Helgelandskysten var fantastisk. Det var fremdeles klart, fint vær og nesten vindstille. Sola sto stor og rød på nordhimmelen, og hurtigbåten gikk i stor fart i trange sund mellom holmer og øyer. Helgeland har en fabelaktig fin skjærgård! vi var framme på Vega rundt halv tolv. Etter en kort sykkeltur, slo jeg opp teltet i utkanten av et jorde. Jeg satt lenge på en kolle like ved og så på sola som gikk ned i havet for så å komme opp igjen like etter.

Nå var det slutt på å bruke kystpasset selv og det var gyldig en dag til. Jeg brukte det fire dager og hadde fire fergeturer og fem turer med hurtigbåt. Lengste turen var på nesten åtte timer fra Moskenes via Værøy og Røst til Bodø. Ingen tvil om at det var lønnsomt med dette passet.

Sykling: 76 km.

Femtende dag - Torsdag 7. juli     Kirkøy - Leka
Kart

Godværet fortsetter. Etter en rolig morgen, syklet jeg over øya til Igerøy. I fergekøen sto det to artige veteranbiler fra 20-årene. Den ene var en trehjulet Morgan. MF Torgtind brakte meg over til Horn, og derfra var det lett sykling til Brønnøysund. Jeg tok buss til Vendesund, og MF Lysingen fraktet meg over til Holm. Deretter sykla jeg til Gutvik og ferget med MF Leka over til øya med samme navn. Jeg overnatta på en nydelig campingplass.

Denne dagen sykla jeg 79 km.

Sekstende dag - Fredag 8. juli    Leka - Rørvik - Namsos - Grong - Trondheim.
Kart

Rørvik I løpet av natta kom havtåka. Alt var kaldt og dyvått da jeg våknet. Hurtigbåten MF Namdalingen gikk i sju-tida til Rørvik. Jeg sykla en tur for å "slutte ringen" med turen i 2000. Så besøkte jeg Kystsenteret i Rørvik. Utpa ettermiddagen gikk turen videre med MF Namdalingen til Namsos. På turen innover, lettet skodda, og igjen ble det varmt, fint vær.
Grong stasjon Det ble hurtig sykling til Grong for å rekke toget sørover. Jeg kunne tatt det mye mer med ro. Det hadde gått terroralarm i toget i Namdalen. Noen arabisk utseende ungdommer hadde virket mistenkelige. Det stakk ledninger ut av noen vesker , og det luktet acetone. Politiet blei tilkalt og toget holdt igjen i godt over en time. Ledningene var ladere til mobiltelefoner og acetonen var neglelakkfjerner. Godt det ikke var noe mer alvorlig denne gangen. Jeg forstår at noen passasjerer var engstelige. Det var jo kort tid etter bombene på "Tuben" i London.

Omsider kom da toget. Fra Trondheim hadde jeg soveplass. Jeg hadde en kupe aleine.

Sykling den 16.dagen: 105 km.

Syttende dag - Lørdag 9. juli    Trondheim - Oslo - Moss -Horten - Tønsberg.

Fra Oslo tok jeg lokaltog til Moss og Bastøyferga til Horten. Derfra sykla jeg til Åsgårdstrand. Teltet ble slått opp for å tørke etter siste natt på Leka .Turen var avsluttet. Totalt sykla jeg 1410 km. Det var koselig å komme tilbake til jentene mine. Og nå var det igang med arbeid både i Åsgårdstrand og på Eik.