Sykkeltur juni/juli 2003
Havøysund - Svolvær - Narvik - Tromsø

Tilbake til sykkelsida

Selv om jeg syklet i Finnmark og Troms i 2002 og var kommet til Finnsnes på min veg rundt norskekysten fra Grense Jakobselv til Svinesund, startet jeg årets langtur i Havøysund.
Ved utgangen av 2002 hadde jeg gjennomført strekningene Grense Jakobselv - Finnsnes, Svolvær - Bergen, Lindesnes - Risør og Helgeroa - Svinesund.

På forsommeren syklet jeg strekningene Risør - Kragerø og fra Valle til Langesund.

Første dag - Tirsdag 24. juni    Tønsberg - Skjervøy
Kart1   Kart2

Tønsberg stasjon Som i fjor, startet turen i kraftig regnvær. Jeg tok tog fra Tønsberg til Gardermoen. Innsjekkinga tok utrolig lang tid, men omsider var alle mine 7 kolli levert. Flyturen til Tromsø var fin. Klarvær fra Trøndelag og nordover.
Vel framme i Tromsø kom den store overraskelsen: Teltet og sekken med sovepose og alt det varme tøyet, lå igjen i Oslo og skulle komme med neste fly med ankomst kl 20.30. Hva skulle jeg nå gjøre? Hurtigruta videre nordover skulle gå kl 18.30. Det blei gjort avtale om videresending av bagasjen til Hammerfest hvor den skulle bringes ombord i M/S Midnatsol.
M/S Midnatsol i Tromsø
Været i Tromsø var nydelig. Jeg syklet rundt sydspissen av Tromsøya og fikk levert sykkelen på båten før jeg tok meg en liten tur på byen.

Nye M/S Midnatsol var en fin båt, været var stille og klart så det blei en fantastisk tur til Skjervøy og videre over Lopphavet i midnattsol. Jeg var våken til vi hadde passert Øksfjord.

Sykling første dag: 12 km

Andre dag - Onsdag 25.juni    Skjervøy - Olderfjord
Kart1   Kart2

Midnattsol på Lopphavet En ny dag begynte da vi forlot Skjervøy ved midnatt. Sola sto høyt på himmelen i nord. Det var klart og stille vær så det blei en nydelig midnattsoltur over Lopphavet.
Etter Øksfjord la jeg meg til å sove. Jeg våknet like før Hammerfest. Spenningen var stor: Var resten av bagasjen kommet. Det ville bli dårlig tur for meg uten telt, sovepose og varmt tøy! Ingen kjente til bagasjen min der i byen! Det var heller ikke mulig å få telefonkontakt med flyplassen så tidlig på morgenen. En drosje blei sendt til flyplassen, men 10 minutter får hurtigruta skulle gå, kom det en budbil med tingene mine. Lettelsen var stor!

Havøysund Hurtigruteturen fortsatte, og litt forsinket kom vi til Havøysund der jeg forlot M/S Midnatsol. Det var varme og godt. Bagasjen blei plassert på sykkelen, og jeg skiftet til sykkeltøy. Det blei fort klart at jeg som vanlig hadde for altfor mye bagasje!
Det var fin sykling sørover. Været var varm og fint, og jeg hadde en svak medvind. Rv. 889 hadde lite trafikk. Da jeg var på høyeste punktet på Russeidet, endret været seg. Vinden dreide mot øst, og temperaturen sank 10 grader. siste 15 km blei tunge og kalde. Omsider kom jeg fram til Russenes Camping i Olderfjord. Det hadde vært en lang dag ned bare 2 timers søvn siste natta, så det var godt å komme i "hus".

Denne dagen syklet jeg vel 94km.

Tredje dag - Torsdag 26.juni    Olderdalen - Kvithelldalen, Hasvik
Kart1   Kart2

Etter en nydelig natt søvn, var jeg klar til å fortsette syklinga, men først pakket jeg en pakke med tøy og sendte den hjem. Det blåste fremdeles kaldt fra Porsangerfjorden, men heldigvis ga det meg god medvind opp Hatter. Etter å ha passert Kvalsundbrua, blei det merkbart varmere. Jeg besøkte Hammerfest kirke og handlet litt før turen gikk videre med M/S Mårøy til Hasvik på Sørøya. Det var samme båten som jeg i 2002 tok inn Altafjorden og gjennom Stjernsundet til Øksfjord. Kvithellhula

Jeg syklet ca 5 km fra Hasvik og slo leir ved et nydelig lite vann i Kvithelldalen. Om kvelden gikk jeg en tur til Kvithellhola der 35 mennesker holdt seg skjult fra november til februar siste krigsvinteren.
Da jeg gikk til ro, var den fint vær med nydelig midnattsol.

Tilsammen syklet jeg 90km denne dagen.

Fjerde dagen - Fredag 27. juni     Tur til Sørvær
Kart

Jeg bråvåknet i femtida av at det regnet på teltet! Ut i en fart for å "redde" tøyet som hang til tørk på teltsnorene og sykkelen.

Sørvær

Denne dagen syklet jeg tur-retur Sørvær. Det var overskya, litt duskregn og ca 10 grader.Det var nok havskodda som gjorde seg gjeldende her ute mot Nordishavet. Det var tung sykling med mye opp og ned. Jeg antar det var ca 500 høydemeter å forsere i hver retning. Det hjalp jo litt at all bagasjen lå igjen i teltet. Verre var det at jeg også hadde lagt igjen lommeboka der. Heldigvis hadde jeg litt penger i styreveska så jeg fikk kjøpt litt mat i Sørvær.
Vegen lå delvis på ei fjellhylle, og det var et fantastisk landskap å sykle gjennom.

Om kvelden prøvde jeg uten hell fiskelykka i den lille tjernet ved teltplassen. Lars Kristian fra Tørdal hadde oppholdt seg mye i ei hytte her og tatt rekord-auren da han jobbet på skolen i Hasvik.
Dagens sykkeltur var på 70 km

Femte dagen - Lørdag 28. juni    Kvithelldalen - Skarnsundet, Skjervøy.
Kart

Det regnet nesten hele natta, og teltet var dyvått da jeg våknet i halv ni-tida, men det meste var tørt da jeg var klar til å sykle tilbake til Hasvik ca kl 10. Været blei bare bedre og bedre, og hele neste uke gikk uten regn.

Ulf Jakobsen Lars Kristian hadde bedt meg hilse til familien Jakobsen i Hasvik. Det viste seg at jeg hadde slått opp teltet ved hytta deres i Kvithelldalen. Torsdagskvelden hadde jeg besøk av to syklister, Jill og Ørnulf Jakobsen. Ørnulf var en tidligere elev av Lars Kristian, og han hadde vært med til Tørdal. Nå tok jeg turen innom Hasvik hotell og hadde en lang og hyggelig prat med Ørnulfs far, Ulf Jakobsen. Det var en kunnskapsrik mann med mye interessant å fortelle.

M/F Åfjord tok med over til Øksfjord. Der spiste jeg elgkarbonader på kroa til Hugo. På kaia sto det en mann og fisket mat til katten. Han dro opp den ene småseien etter den andre. Plutselig fikk han øye på en stor torsk 5-6 kg. Også den havnet på kai etter en del strev.

Fotgjengere i Øksfjord M/S Nordlys tok meg over Lopphavet til Skjervøy. Så syklet jeg over Skjervøy og slo leir like sør for Skarnsundbrua. Jeg hadde en nydelig teltplass i et lite bjørkeholt like ved stranda. Det var nydelig utsikt nordover mor Skarnsundbrua og midnattsola. Dette var nok en av de fineste kveldene jeg hadde på hele turen.

Lite sykling denne dagen - bare 22 km

Sjette dagen - Søndag 29. juni    Skarnsundet - Oteren i Storfjord.
Kart1   Kart2

Camping ved Skarnsundet Startet sykling i 10-tida i nydelig varmt sommervær. I Maursund-tunnellen var jeg på turens lågeste punkt - 92 meter under havet. denne tunnellen på vel 2 km var som undersjøiske tunneller flest - 1 km bratt ned, litt flatt og så 1 km bratt opp. Det blei mye gåing den siste biten

Etter 35 km kom jeg fram til Rotsund. Der besøkte jeg Arnhild. Per Steinar, Adrian og Maja. Jeg spiste middag hos dem, - elgkarbonader - før jeg syklet videre til Olderdalen og tok ferge over til Lyngseidet.

Adrian og Maja Etter Lyngseidet syklet jeg sørover langs "gamle E6". Tunnellen under Pollfjellet er stengt for sykler så jeg måtte ta gamlevegen under det rasfarlige fjellet. At strekningen er rasfarlig, kan det ikke være tvil om. Flere steder var vegen nesten stengt av ras, og et par steder var det svært vanskelig å komme fram med sykkelen.

Klokka halv ni slo jeg leir helt ned ved sjøkanten nær Oteren i Storfjord. Det var en varm kveld med mye sol.

Dagens etappe hadde vært på 103 km.

Sjuende dag - Mandag 30.juni    Oteren - Finnfjordbotn
Tett trafikk på E6 på brua over Målselv
Denne mandagen blei den varmeste dagen på turen. Jeg syklet over til Nordkjosbotn og videre til Storsteinnes. I bakkene opp fra Storsteinnes var det opp imot 30 grader og helt stillestående luft.
På turen langs E6 over til Målselv var jeg for første gang plaget av stor trafikk. Et par ganger var det direkte ubehagelig å bli forbikjørt av store trailere.

Jeg stoppet på Finnsnes Camping i Finnfjordbotn etter 108 km på sykkelsetet. Det var den lengste dageetappe på den varmeste dagen på turen i år. .

Åttende dag - Tirsdag 1. juli    Finnfjordbotn - Andenes
Kart

Ballesvika Tirsdagen startet med fint og varmt vær. Jeg syklet først til Finnsnes. Det var her jeg avsluttet turen i fjor. Turen gikk videre over Gisundbrua til Senja. Det var en varm tur tvers over øya. Det jeg husker best er all svetten og kleggen og de store svermene med fluer når det gikk sakte i oppoverbakkene.
Gryllefjord
Senja har alt: Breie bygder, høye fjell, lange daler og dype fjorder. Det er stor overgang å komme fra innersida til yttersida med fjordene med høye fjell og storhavet rett på.
Turen over Ballesvikskaret (172 moh) var tung, men fra toppen var det fin utsikt mot Gryllefjord.

Det var en fin tur på 1 time 40 min med M/F Andfjordferga til Andenes. Været var fremdeles strålende og varmt, og det var nesten ikke vind. Vel framme i Andenes slo jeg leir på Andenes Camping 3 km sør for "byen". Fant en fin teltplass med nydelig utsikt nordover havet. Her skulle det bli fint å fotografere midnattsola!! Men i løpet av en halvtime kom havskodda inn. Temperaturen sank nesten 10 grader i løpet av noen få minutter.

Resten av dagen blei grå. Jeg hadde en tur til Andenes og vandret litt på moloen og i byen før jeg slo meg til ro i teltet på campingplassen.

Samlet sykling dag åtte: 97 km.

Niende dag - Onsdag 2. juli    Hvalsafari. Andenes - Buksnesfjord

Spermasetthval
Været var grått, vått og kaldt da jeg våknet den niende dagen. Dagens høydepunkt skulle bli Hvalsafarien. Heile opplegget tok vel 6 timer. Det startet med en orientering om ulike hvalarter og et multimedia-show om hva vi kom til å se. Etter å ha tatt sjøsjuketabletter, gikk vi ombord i M/S Reine og dro 1 time ut i havet i nordvestlig retning. Det var kaldt i det tåkete været, men frysinga blei for glemt da den første spermasetthvalen dukket opp. Fantastisk stort dyr - vel 20 meter langt. Det ga et mektig inntrykk når den dykket og halen slo i været. Det blei fortalt at den dykket ned til 1000 meters dybde i løpet av 10 minutter. Der oppholdt den seg i 10 minutter på jakt etter kjempeblekksprut. Turen opp igjen tok også 10 minutter, og den kom opp på nesten samme sted som den forlot oss. Vi oppholdt oss flere timer på "hvalfeltet". På turen inn til Andenes møtte vi en flokk på ca 50 grindhvaler.

Spermasetten tar opp oksygen Diving

Etter å ha pakket sammen telt og resten av bagasjen, startet jeg syklinga sørover Andøya klokka fem. Jeg hadde veldig sterk medvind, og etter en halvtime sykling kom jeg ut av havskodda, sola kom fram igjen og det blei godt og varmt. Stoppet litt i Risøyhamn før jeg fortsatte til Andøy friluftsenter i Buksnesfjord - 13 km fra Risøyhamn. Fint sted, men knotten var gjorde det nesten umulig å oppholde seg ute den kvelden

Denne dagen blei det sykla 73 km.

Tiende dag - Torsdag 3. juli     Buksnesfjord - Stokmarknes
Kart

Knotten plaget med skikkelig da jeg pakket sammen utstyret. Det var fryktelig! Nordavinden fortsatte, så selv om det var fint solskinn, var det ganske kaldt langs Sortlandssundet og det blåste kraftig på brua over til Sortland. Jeg var sliten, og den kraftige nordavinden gjorde at jeg droppet turen til Myre. etter en liten stopp i Sortland - "Den blå byen" - gikk turen sørover i medvind til Stokmarknes. Hurtigrutemuseet Etterhvert blei det varmere i været, og da jeg kom til Stokmarknes var godværet kommet tilbake.

Jeg brukte svært mye tid på "Hurtigrute-museet" før jeg dro til Stokmarknes Camping.

Dagens sykling: 73 km.

Ellevte dag - Fredag 4. juli     Stokmarknes - Svolvær - Narvik
Kart
Havørn Denne fredagen blei et av høydepunktene på årets sykkeltur. Startet seint og syklet til Melbu. Der syklet jeg rett inn på ferga like før den skulle gå. Hadde fin sykkeltur fra Fiskebøl til Svolvær. Både medvinden og sola fulgte meg.

I Svolvær spiste jeg en bedre Bacalao-middag før jeg dro på Trollfjord-safari. Trollfjorden var en opplevelse. Tankene gikk tilbake til Trollfjord-slaget som Johan Bojer har skildret i "Den siste viking". Vi fisket litt i Trollfjorden. Noe av fisken blei kokt, og vi spiste den på vegen tilbake til Svolvær.

Havørn Men det som gjorde størst inntrykk, var flere møter med havørn. Ørna kretsa over båten, og fanget fisk som vi kastet ut til den. Det var en fantastisk opplevelse!

Vel tilbake i Svolvær var det bare tid til å hente sykkelen og komme seg ombord i M/S Tjeldøy som brakte meg til Narvik. Store deler av turen oppholdt jeg med på brua og snakket med mannskapet.

Vi kom til Narvik like før klokka ett på natta. Syklet så gjennom byen til Narvik Camping nordøst for byen.
Total sykling dag elleve: 56 km.

Tolvte dag - Lørdag 5. juli     Narvik - Bogen.
Kart

Vegskiltet i Narvik Tok det med ro på morgenen. Deretter viste Tommy Solvang meg byen. Planen var at jeg skulle ta Ofotbanen til Riksgrensa og sykle via Bjørnfjell til Bjerkvik. Men den planen måtte endres. På Narvik stasjon sto det oppslag om at toget ikke tok med sykler. Skuffelsen var stor! I stedet blei det tung sykling langs Rombakkfjorden til Rombakkbrua og videre til Bjerkvik.

Jürg fra Basel Syklet litt sammen med en sveitseren Jürg. Han hadde syklet hele vegen fra Basel og skulle videre til Nordkapp. Tilbake skulle han sykle via Finnland og de Baltiske landene. Hele turen hans blei ca 9300 km. En fin måte å bruke sommeren.

Fra Bjerkvik sykla jeg E10 over Herjangfjellet, og slo seint på kvelden opp teltet nær Bogen sentrum. Det var stor og plagsom trafikk både ut av Narvik og videre langs E6 og E10.

Sykla distanse 63 km.

Trettende dag - Søndag 6. juli     Bogen - Harstad
Kart

Det regnet om natta, men været lette om morgenen, og jeg fikk teltet var relativt tørt da jeg pakket det ned. Ved Evenes flyplass kom den første kraftige regnbyga, men heldigvis fikk jeg søkt ly på ei vegkro. Det blei mange kaffekopper. Utover dagen var det stadige regnbyger, og flere ganger søkte jeg ly i buss-skur.

Jeg campet på Harstad Camping i Kanebogen. På kvelden blei det nydelig vær, men det var kaldt - ca 10 grader. Selv om det regnet mye den dagen, blei jeg ikke skikkelig våt.

Jeg syklet 61 km denne dagen.

Fjortende dag - Mandag 7. juli    Harstad. Tur til Bjarkøy og Grytøya
Kart

"Adolf-kanonen på Trondenes Jeg oppholdt meg i Harstad-området hele tirsdagen. Etter en liten bytur, syklet jeg ut til Trondenes festning. jeg var på omvisning på festningsverket og Adolf-kanonen med kaliber 40,6 cm. Opplevelsen var to-delt. Teknikken var imponerende. Spesielt de mekaniske datamaskinene viste hvilken kunnskap tyskerne hadde. På den andre sida var det skremmende å se hva teknikken kunne brukes til. 800 russiske straffanger omkom bare her på Trondenes. Når en da vet at tyskerne i løp av relativt kort tid anla nesten 300 festninger med omlag 1100 kanoner langs norskekysten.

"Farmen" fra TV2

Etter besøket på Adolf-kanonen var jeg innom Trondenes kirke. Deretter blei det båttur til Bjarkøy. Oppholdet der blei kort. Jeg syklet tvers over øya og tok ferge over til Fenes på Grytøya. På vegen passerte vi Horsvika det årets "Farmen" på TV2 blei innspilt. Jeg syklet over Grytøya, tok ny ferge over til Hinnøya og syklet Harstad. Jeg var tilbake ved teltet kvart på åtte, Det hadde vært gråvær hele dagen, men lite regn.

Sykling: 49 km.

Femtende dag - Tirsdag 8. juli     Harstad - Finnsnes

Harstad
Så kom godværet tilbake. Jeg tok først ei runde i byen. Så tok jeg ferga til Skrolsvik på Senja. Der besøkte jeg den gamle krambua. På Stonglandseidet hadde jeg meg en rast med cola og skolebrød.

Turen videre nordover Senja blei lang og hard i varmen og flue og kleggplagen var like stor som da jeg krysset Senja ei uke tidligere. Da jeg kom fram til campingplassen i Finnfjordbotn var jeg skikkelig trøtt. Teltet blei satt opp på samme plass som sist.

Denne dagen syklet jeg 88 km.

Sekstende dag - Onsdag 9. juli    Finnsnes - Tromsø.
Kart

M/S Finnmarken ved Finnsnes Så var jeg kommet til siste sykkeldag. Kjente på kroppen at turen nærmet seg slutten. Syklet til Finnsnes og tok Hurtigruta til Tromsø. Det var M/S Finnmarken. Det var stor forskjell fra den M/S Finnmarken som jeg var ombord i på Hurtigrutemuseet i Stokmarknes! M/S Finnmarken var et nydelig skip. Jeg kunne godt tenkt meg et cruise langs norskekysten med den. Trollkrabbe

Etter at jeg hadde installert meg i hytte på Tromsø Camping i Tromsdalen, besøkte jeg opplevelses-sentret Polaria og Tromsdalen kirke.

Sykling den 16.dagen: 23 km.

Syttende dag - Torsdag 10. juli    Tromsø - Tønsberg.
Siste dagen på turen var kommet. Litt vemodig, men godt også. Hadde flybillett seint på ettermiddagen, men dro tidlig over til flyplassen for om mulig få endret billetten til et tidligere fly. det blei 5 timers venting. Utsikt over Steigen

Det var fint vær på flyturen. Det er fantastisk å se alt fra lufta. Flyet kom i rute til Gardermoen, og denne gangen kom all bagasjen med flyet. Jeg måtte vente litt på tog. Syklet fra Tønsberg til Eik.

Denne dagen syklet jeg 19 km. Hele turen var på 1.101 km.