Sykkeltur juni/juli 2004
Kirkenes - Nordkapp - Bodø - Mo i Rana

Tilbake til sykkelsida

For tredje år på rad valgte jeg å legge sykkelsykkelturen til de tre nordligste fylkene. Planen var å starte syklinga på Nordkapp. Jeg skulle så sykle så langt sørover som form, vær og humør tillot. Men først var det flyreise til Kirkenes og hurtigrute videre til Honningsvåg

Første dag - Mandag 21. juni    Tønsberg - Kirkenes
Kart

Kirkenes Det ser ut som det har blitt en tradisjon: Turen starter fra Tønsberg i kraftig regnvær. Både togturen til Gardermoen og flyturen til Høybuktmoen ved Kirkenes gikk veldig greit. For første gang fløy jeg med Norwegian. Det var ikke problem med all bagasjen, men jeg måtte betale 200 kr for sykkelen. Likevel blei det en rimelig flytur. En klarer seg godt 2 timer uten servering.

I Kirkenes var det solskinn med noen få regnbyger. Denne dagen var Kirkenes varmeste sted i landet. Jeg teltet på Kirkenes Camping. Dagen blei brukt til sykkeltur i Kirkenesområdet. Først sykla jeg til Skafferhullet, det gamle grensepasseringsstedet mot Russland. Så hadde jeg en rundtur i Kirkenes og besøkte Grenselandsmuséet. Tilslutt tok jeg en tur til Bjørnevatn.

Sykling første dag: 31 km

Andre dag - Tirsdag 22.juni    Kirkenes - Berlevåg
Kart

'Fuglefjell' i Vardø Jeg våknet til nydelig vær. Også denne dagen var Kirkenes varmest i landet. Det var over 30 grader i teltet da jeg sto opp! Rart å høre på radioen om uvær og regn på Østlandet.

Jeg hadde god tid på morgenen. Hurtigruten MS Richard With hadde avgang kl 12.45. Det var en fin tur over Varangerfjorden og Østhavet. Jeg var i land i Vardø.
Fra Båtsfjord til Berlevåg var jeg på brua. Det var artig å se hvordan det foregikk der.

Denne dagen sykla jeg bare 10,5 km.

Tredje dag - Onsdag 23.juni    Berlevåg - Nordkapp - Nordkapptunnelen
Kart

Mehamn kl 01.00 Det blei lite søvn denne natta. Etter Mehamn la jeg meg på en sofa og sov et par timer. Jeg haiket med Hurtigrutas utfluktsbuss til stedet der stien til Knivskjelodden tar av fra sykkelvegen. I høyden var det sol, men skodda lå tett i fjordene og dalene.
Fra Knivskjelodden

Stien til Knivskjelodden var godt merket. Det var vel 10 km ut til odden, og etterhvert forsvant sola. Jeg møtte ikke et menneske på turen til Europas nordligste punkt og Nordkapp kommunes tusenårssted. På tilbakevegen blei tåka svært tett. Så tett at det var vanskelig å se fra varde til varde. Heller ikke på tilbakevegen møtte jeg noen.

Nordkapp i tåke Så begynte syklinga i tett,tett tåke og det var kaldt. Jeg var faktisk litt redd på den smale og sterkt trafikkerte vegen. Sikten var neppe mer enn 20 meter. Det var godt å komme inn i varmen på Nordkapp. Etter et kort opphold starta turen sørover. Etter få kilometer møtte jeg ei sveitsisk dame. Hun sykla aleine. Henne skulle jeg møte igjen seinere.
Det var en tung, kald og fuktig tur over Skipsfjordfjellet og fra Honningsvåg fikk jeg i tillegg sterk motvind. Jeg var ganske sliten da jeg villcampa ved inngangen til Nordkapp-tunnelen kl. 18.30. Noen St. Hans-feiring blei det ikke på meg.

Sykling tredje dag: 52 km.

Fjerde dagen - Torsdag 24. juni     Nordkapptunnelen - Repparfjorddalen
Kart

Inne i Nordkapptunnelen Jeg la meg tidlig og sov godt og lenge. Det blåste kraftig tidlig på natta, og litt småregn var det også. Jeg starta ikke opp før kl. 11. Jeg brukte 45 min gjennom den 6.825 meter lange Nordkapptunnelen. Det var 3 km bratt ned, litt flatt og så snaue 3 km bratt opp. Lufta var bra, og det var lite trafikk. Turen gjennom tunnelen var heilt uproblematisk. På sørsida av tunnellen møtte jeg et nydelig og varmt vær.

Det blei en fantastisk fin tur sørover langs Porsangen. Jeg hadde egentlig tenkt å stoppe i Olderdalen, men det var så fine forhold med god medvind at jeg kl 18.20 fortsatte over Hatter. Jeg slo leir i Repparfjorddalen, 10 km fra Skaidi, kl 21.15.

Dagens sykkeltur var på 118 km

Femte dagen - Fredag 25. juni    Repparfjorddalen - Alta.
Kart

Rast på Sennalandet Dagen starta varmt og fint, men vinden hadde snudd slik at det blei motvind. Det var bra jeg hadde sykla så langt dagen før. Jeg tok det med ro, og starta kl 10.30. Etter noen få km tok jeg igjen den sveitsiske dama jeg hadde møtt ved Nordkapp. Vi sykla sammen flere dager. Motvinden var kraftig over Sennalandet, og det blei en ganske tung tur til Alta. Vi slo leir på Øvre Alta Camping. Det blei etterhvert varmt og godt, og det blei en nydelig kveld ved Altaelva.

Sykling denne dagen - 89 km

Sjette dagen - Lørdag 26. juni    Alta - Langfjordbotn.
Kart

Helleristningene i Hjemmeluft, Alta Fortsatt varmt og fint vær. Doris og jeg besøkte først Alta Museum i Hjemmeluft. Der var et kjempefint anlegg, og det var spesielt interessant å se alle helleristningene.
Klokka 12 sykla vi videre. Det var mye opp og ned før Kåfjord, men derfra og ut Altafjorden var det grei sykling med sterk medvind. Det var også grei sykling med lett motvind langs Langfjorden, men Langfjorden er utolig lang! Vi teltet på campingplassen i Langfjordbotn.

Dagens etappe hadde vært på 88 km.

Sjuende dag - Søndag 27.juni    Langfjordbotn - Oksfjordhamn
Kart

Det blei ei kald natt. Like over midnatt begynte det å regne, og regnet økte på utover natta. Etter at vi hadde pakket sammen, blei vi sittende lenge på plassens kjøkken for å vente på at været skulle bli bedre, men til slutt måtte vi starte opp selv om det regnet kraftig.
Turen over til Burfjord gikk greit, men det var kaldt og vått så vi varmet oss med kaffe og vafler på kafeen der.Det var tungt over Baddereidet. Ved Nordstraum kirkegård rasta vi i le av kapellet. Det blåste fremdeles kaldt, men det hadde slutta å regne.

Det var en tung tur opp Kvænangsfjellet, men vi sykla det meste av stigningen. Selv om det var kaldt - neppe over 5 grader på toppen - svetta vi. Nedkjøringen til Oksfjord var bratt og kald. Det blei hytte på Oksfjord Camping denne natta.

Dagens etappe var på 69 km.

Åttende dag - Mandag 28. juni    Oksfjordhamn - Rotsund
Kart

Hamnnes Alt det våte tøyet tørka i løpet av natta. Det var fortsatt skya og kaldt men ikke regn. Nordøstlig vind ga god medvind, og etterhvert klarna det og blei ganske fint. Vi møtte Per Steinar på Storslett, og han tok all bagasjen i bilen så turen over fjellet til Rotsund gikk lett selv med 9% stigning. Utsikt over Rotsund

Maja tok i mot oss, og stor var overraskelsen over ny baby - Stine - siden i fjor. Det blei mye spising. - både kaffe og kaker og middag med uer og mandelpoteter. Etter en snartur med ferga til Hamnnes var det igjen kaffe og vafler med molter, bringebær, blåbær og krem.

Per Steinar, Doris og jeg hadde en kveldstur opp i fjellet, og da vi kom ned, disket Arnhild opp med nydelig kveldsmat med mye godt pålegg, røkelaks, eggerøre og reker. Dette var en overgang fra 'Real turmat'!

Samla sykling dag åtte: 51 km.

Niende dag - Tirsdag 29. juni    Rotsund - Flakstad, Målselv
Kart

Adrian, Maja, Stine og Arnhild Arnhild stelte deilig frokost, og så var det i gang med sykling igjen. Det var overskya og nordøstlig, kald vind, og ganske fort begynte det å regne kraftig. I Olderdalen sykla vi direkte på ferja, MF Stallovarre. I Lyngseidet tok jeg farvel med Doris. Hun dro mot Tromsø, og jeg sykla sørover til Oteren. Det var rart å sykle aleine igjen. Doris hadde vært et hyggelig reisefølge.

Vegen under Pollfjellet var reparert siden i fjor. Med god medvind gikk det fort til Oteren. Det regnet like ille, og jeg var søkkvåt, spesielt på beina, og kald. Jeg kjøpte meg litt mat på COOP, og fikk sitte og varme meg på kjøkkenet. Jeg fikk på meg nye ullsokker, og beina blei pakka inn i plastposer før det bar ut i regnet igjen, og turen gikk videre gjennom Tamokdalen.

Etter en stund slutta det å regne. Jeg fortsatte til Flakstad Camping i Målselv. Der tok jeg inn i hytte. Jeg var aleine på heile plassen. I løpet av kvelden fikk jeg tørket alt vått tøy.

Denne dagen blei det sykla vel 145 km. Det er den lengste etappen jeg har hatt på noen tur. Været var dårlig, men jeg hadde god medvind heile dagen.

Tiende dag - Onsdag 30. juni     Flakstad - Hærsletta, Ofoten
Kart

Jeg starta litt før kl. 10. Det var kaldt og vegen var våt, men det var opphold til jeg nesten var på Setermoen. Jeg tok en lengre stopp med kaffe og vafler der. Etter Setermoen var det tre lange og tunge overganger. Ved Lapphaugen blei regnet veldig kraftig. Igjen hadde jeg lang pause med vafler og kaffe på en kafé.

Det var mye trafikk på E6. Nedkjøringen mot Gratangen gikk gjennom kald og tett tåke. Ved Bjerkvik blei været bedre, og sola dukka fram.
Også denne kvelden leide jeg hytte og fikk tørket det våte tøyet.

Dagens sykling: 120 km.

Ellevte dag - Torsdag 1. juli     Hærsletta - Ballangen
Kart
Utsikt fra Ofotbanen Jeg sov urolig og sto opp tidlig. I dag var været bra - både solskinn og ganske høy temperatur. Jeg sykla inn til Narvik. Deretter tok jeg tog til Riksgränsen. Jeg har alltid hatt lyst til å reise med Ofotbanen. Turen svarte absolutt til forventningene.

Vel tilbake i Narvik tok jeg en tur med Fjellheisen. Utsikten var fantastisk i det klare, fine været. Klokka var halv fire da jeg sykla ut fra Narvik.
Det blåser så det ryker av sjøen
Ved Ankenesstrand hadde jeg turens farligste opplevelse. Jeg sykla på sykkelsti. Plutselig kom en bil inn gjennom en åpning i en støyskjerm mellom E6 og sykkelstien. Vi bråbremsa begge to, Sykkelen min reiste seg på forhjulet, og ei sykkelveske datt av. Dama kjørte på den.

Vinden friskna og den var så sterk at jeg valgte å gå over Skjomen bru. Det blåste så sterkt at det røyk av sjøen og for det meste hadde jeg vinden rett mot. Jeg tok derfor inn allerede på Ballangen Camping. Jeg var ikke våt, så det blei telting denne natta.

Total sykling dag elleve: vel 61 km.

Tolvte dag - Fredag 2. juli     Ballangen - Tømmerneset.
Kart

Norges nasjonalfjell - Stetind Utpå natta begynte det å regne, og det regna kraftig heilt til klokka 12, man da blei det nydelig, varmt vær i løpet av en halvtime. Det var bratt og tungt opp fra Ballangen, men jeg sykla heile stigninga på 9%. Turen gikk videre på nydelig veg langs Efjorden mot Kjøpsvik. Jeg sykla gjennom 6 tunneler, den lengste på 3600 meter. Heile tida var det utsikt mot Norges nasjonalfjell - Stetind.

Midnattsol ved Tømmerneset Etter fergetur over Tysfjorden fra Kjøpsvik til Drag sykla jeg videre til Tømmerneset. Fredagstrafikken langs E6 var ubehagelig stor. Jeg overnattet i hytte på Tømmerneset Camping selv om det var veldig fint vær med midnattsol denne kvelden.

Sykla distanse 91 km.

Trettende dag - Lørdag 3. juli     Tømmerneset - Steigen -Bodø
Kart

Det fine og varme været fortsatte lørdagen. Fra Tømmerneset sykla jeg gjennom den 8060 meter lange Steigen-tunnelen. Jeg tror det er den lengste tunnelen som er tillatt å sykle gjennom her i Norge. Jeg brukte 22 minutter gjennom. Det var omtrent ikke stigning, og lufta var god.
Det var grei sykling gjennom Steigen, men det var varmt. Fra Helnessund tok jeg hurtigbåt til Bodø. Overnatta i hytte på Bodøsjøen Camping.

Jeg sykla 87 km denne dagen.

Fjortende dag - Søndag 4. juli    Bodø - Rognan
Kart

Denne dagen er nok den verste jeg har hatt på noen sykkeltur. Like etter start begynte det å regne, og det fortsatte det med heile dagen. Etter et par kilometer, punkterte bakhjulet - glass på sykkelsti! Jeg spiste middag i Fauske. Jeg har sjelden sittet så lenge på en restaurant, og det var ikke med lyst jeg fortsatte syklinga sørover til Rognan. På ny tok jeg inn i hytte. Det blei mye tøytørking. Det dogga på vinduene og veggene i hytta.

Sykling: 92 km.

Femtende dag - Mandag 5. juli     Rognan - Eiterå
Kart

Dagtoget på Saltfjellet Det klarnet opp i løpet av natta, og det var varmt, fint vær da jeg sykla sørover Saltdalen. Det var lett sykling fram til Storjord. De neste 16 km opp på Saltfjellet var tunge, men jeg sykla heile strekninga. Jeg hadde en pause ved Polarsirkelsenteret Siste telting
før jeg fortsatte nedover Dunderlandsdalen. Jeg villcampa ved Eiterå, 1 mils veg før Storforshei.
Utpå kvelden begynte det å regne. Langtidsvarslet fortalte om fire dager med sammenhengende regn. Lyse utsikter!

Denne dagen sykla jeg 125 km.

Sekstende dag - Tirsdag 6. juli    Eiterå - Mo - Tønsberg.
Kart

Jeg våknet klokka fire. Regnet tromma på teltet. Da bestemte jeg meg: Nå er nok nok! Jeg avslutter turen! Det skal være moro også!
Klokka halv seks starte jeg på de siste 36 km inn til Mo i Rana, og kl 8.15 satt jeg på toget sørover.
Turen blei noe kortere enn planlagt. Det tok jeg igjen med en ekstra tur seinere på sommeren.

Sykling den 16.dagen: 36 km.

Totalt var turen på 1296 km.