Sykkeltur Hardanger - Bergen - Stavanger
24.- 28.mai 2006

Tilbake til sykkelsida

Dette var den første langturen i 2006. Værmeldingen var dårlig, - kaldt og mye nedbør-, men jeg dro likevel. Dessuten skapte pågående fergestreik usikkerhet.

Jeg fikk skyss med Nils Berge og Helga til Odda. Jeg ble også kjørt gjennom Folgefonntunnelen. Vi var framme ved Gjerde i Mauranger ca kl. 21.30. Det var surt, og det småregnet. Det var ikke særlig innbydende å begynne å sykle og å ligge i telt.Følgelig leide jeg hytte - en riktig stor, fin hytte med flere soverom.

Første dag - Torsdag 25. mai. Gjerde - Tysnes - Klokkarvik.   Kart
Ved Maurangerfjorden Jeg sto tidlig opp. Været var blitt bedre. Det var grei sykling langs Mauranger- og Hardangerfjorden til Løfallstrand. M/F Kvinnherad brakte meg over fjorden til Gjermundshamn. Det begynte å regne igjen, og etter kort tid måtte jeg ikle meg full regnutstyr. Turen gikk langs rv 49 til Våge på Tysnesøy. Det var en fin tur men mye opp og ned. Det hadde slutta å regne da jeg kom til Våge.

Stend stasjon Etter å ha kommet i land fra MF Bømlo ca kl 15, sykla jeg videre om Os til Fana. Da jeg sykla langs Kalandsvatnet, fikk jeg øye på en smal, asfaltert "vei". Det var traceen til den for lenge siden nedlagte "Nesttun - Os" - banen som var omgjort til G/S-vei. Jeg fulgte den gjennom Fana. Prinsipielt er jeg av den mening at spora skal ligge når banestrekninger blir nedlagt, men når spora først er fjernet, er G/S -vei det beste traseen kan brukes til!

Etter Våge klarnet det opp, og været var nå riktig bra. Fra Fana syklet jeg videre til Hjellestad og MF Fjorgar brakte meg over til Klokkarvik på Sotra. Jeg slo leir ved et lite vann vel 5 km fra Klokkarvik. Nesten hele denne dagen hadde jeg syklet i områder jeg ikke hadde vært før.
Dagens sykling : 101 km.

Andre dag - Fredag 26.mai . Klokkarvik - Øygarden - Bergen - Ølen - Skjold.    Kart
Skogbrann ved Gårsdagens lange etappe hadde nok gjord sitt. Det er aldri lurt å starte opp med lang første-etappe! I alle fall gikk alt tregt denne dagen, og alt tok lenger tid enn beregnet. >

Været var bra. Jeg sykla nordover til Fjell sentrum. Deretter tok jeg en vestlig veg om Sekkingstad til Ågotnes. Det var skremmende å se resultatene av den store skogbrannen som hadde herja øya kort tid før. Her hadde folk kjempe for å redde det de hadde kjært! SOTra bar sitt navn med rette! Ved Toftøy i Øygarden Jeg sykla nedom Solsvik før jeg snudde sørover ved Toftøy i Øygarden. Det ble etter hvert klart at tidsplanen min sprakk. Jeg ønsket strekt å komme til Sunnhordland i løpet av kvelden. Det var fredag, og lørdagen var det dårlig med hurtigbåter den vegen jeg hadde tenkt meg. Fra Bildøy tok jeg tre busser for å komme til Os. Derfra brakte MS Vøringen meg til Sunde og MS Nordic Queen til Ølen.

Jeg var framme i Ølen kl 20.30. Det var tid for å slå leir. Jeg syklet videre langs E 134. Hele tiden så jeg etter lagelig leirplass noe jeg ikke fant. All utmark var inngjerda.Jeg liker ikke å campe der det kan gå husdyr, så derfor ble det bare å sykle videre. Etter 18 km var jeg kommet til Skjold og vendte kursen sørover langs rv. 515. Jeg var nå mindre kritisk til leirplass. Teltet ble slått opp kl 23 på den dårligste leirplass jeg noengang har hatt.
Sykling: 69 km.

Tredje dag - Lørdag 27. mai. Skjold - Bokn - Stavanger.   Kart
Jeg startet å sykle seint. Ved Skjoldastraumen begynte det å regne, og etterhvert økte regnet skikkelig på slik at jeg igjen måtte bruke fullt regnutstyr. Det var kjølig, det blåste og regnet. Det var godt å komme ombord i MF Boknafjord i Arsvågen.
Fra Mortavika sykla jeg til Vikevåg. Der stoppet tunnelen meg for videre sykling, og jeg måtte ta buss videre. Det ble først en rundtur på Rennesøy før turen gikk under fjorden og gjennom Randaberg til Stavanger. Jeg hadde mye vått utstyr og det var kaldt og det regnet. Telting friste ikke. Jeg fikk meg derfor et rom på Grand Hotell. Der fikk jeg dusjet og tørket klær. Jeg gikk en tur på byen om kvelden.
Sykling: 61 km.

Fra Stavanger havn Togbytte i Kr.sand

Fjerde dagen - Søndag. 28.mai. Togtur hjem.
Det var godt å ligge i ei vanlig seng. Formiddagen ble brukt til rusletur i byen og besøk på Oljemuseet. Jeg dro tidlig til stasjonen. togturen hjem var behagelig i 73-sett på Komfortklasse.