Sykkeltur Trondheim - Bergen år 2001.
Tilbake til sykkelsida

Vinteren og våren i år var tøff. Jeg var sykemeldt fra slutten av januar til juni, og jeg hadde et opphold på Attføringssenteret i Rauland. Her var det mye fysisk trening, og dette la grunnlaget for årets sykkeltur.

Pt 818 på Oslo S

Først tenkte jeg på å sykle i Finnmark. Det langsiktige målet er jo å ha syklet langs kysten fra Grense Jakobselv til Svinesund. Planen blei imidlertid endret. Jeg fortsatte sørover fra der jeg avluttet i fjor - det blei strekningen Trondheim - Bergen.

Starten blei mer hektisk enn planlagt. Underskriving av skjøte i forb. med gårdssalg på Sørlandet og trøbbel i postverket, førte til en dag utsettelse med avreise fra Drangedal, men hva gjorde det når en fikk hyggelig besøk av Elin og Rune fra Arendal!

Første dag - Torsdag 12. juli
Agenda kontor Jeg kjørte til Tønsberg om morgenen, tok IC-tog til Hamar og regiontog på Rørosbanen til Trondheim. De nye motorvognsetta - BM93 - er en stort sett positiv opplevelse. Spesielt var det behagelig i kontoravdelinga. Det blei ikke mye sykling den første dagen. Toget kom til Trondheim noe etter kl. 21.30. Teltet bleii slått opp på Flakk Camping etter 14 km sykling.

Andre dag - Fredag 13. juli    Kart
Dagen startet med nydelig vær. Først var det ferjetur over Trondheimsfjorden til Rørvik. Jeg syklet så langs fjorden gjennom Stadsbygd til Rissa. Det var planen at jeg skulle fortsatt langs fjorden, men svært mørke tordenskyer i nordvest gjorde at jeg endret retning og syklet gjennom Rissa. Ved Olsøya tok tordenværet meg igjen. Det var et av de kraftigste skybrudd jeg har opplevd. Jeg søkte ly i et tett skogholt til det verste var over.
Bakkene opp fra Olsøya var lange og tunge. Det blei mye gåing, men etter ei stund nådde jeg rasteplassen ved Krinsvatn der jeg teltet siste natta på turen i fjor. Turen gikk fint gjennom Bjugn. Det blei mye "bading" på sykkelsetet, men etter hvert blei været riktig bra, og på Brekstad fikk jeg på meg tørt tøy.

Fra Brekstad gikk turen med hurtigbåten "M/S Agdenes" til Sistranda på Frøya. Der møtte jeg tilfeldigvis Sigurd Larsen som tilbød meg å leie et lite stabbur på Flatval. Jeg kjørte med han dit. Det var deilig å komme i hus og få tørket alt det våte tøyet!
Denne dagen syklet jeg 98 km.

Tredje dag - Lørdag 14. juli   Kart
Minnestøtta etter Titranulykka i 1899 Lørdagen startet med regnvær. Jeg ventet på stabburet det meste av formiddagen, men det var jo ikke meininga at jeg skulle sitte på ei hytte heile dagen. Jeg kledde meg igjen i regntøy og syklet først til Sistranda og så videre rundt øya. Det sluttet etter hvert å regne, men det blåste sterk kuling fra sydvest så de 32 km fra Hellesvik til Titran med vinden rett i mot, var drøye og tunge. Turen tilbake til Flatval via Sør-Frøya gikk tilvarende lett.
Titran er kjent for Titranulykka i oktober 1899 der 140 fiskere omkom i en overraskende orkan. Du ser minnesmerket over de omkomne til venstre.
Det blei 76 km på sykkelen denne lørdagen.

Sauøya Fjerde dagen - Søndag 15. juli    Kart
Søndagen kom med nydelig vær. Denne dagen dro jeg på "opplevelsestur" med M/S "Frøyfart" til øyriket nord for Frøya.
Først en liten sykkeltur til Sistranda, så en lang båttur via Møysundvær, Sula, Bogøyvær, Gjæsingen, Sørburøy og Sauøya til Halten. Jeg hadde aldri tenkt meg et slikt sammenhengende øyrike her.
På Halten hadde vi et par timers stopp før turen gikk tilbake til Sistranda. Jeg kom i prat med kapteinen på M/S "Frøyfart", og det førte til at tilbaketuren blei tilbrakt på brua, og der fulgte jeg med både på radar og sjøkart. Halten med fyret
Den undersjøiske tunnelen mellom Frøya og Hitra er stengt for syklister, så da vi kom tilbake til Sistranda flyttet jeg og sykkelen over til M/S "Agdenes" som brakte oss over til Fillan på Hitra. Derfra syklet jeg til Vågen Camping på sørsida av øya. Det var mye vegarbeid på strekninga. Mot kvelden begynte det å duskregne. Teltet blei slått opp i all hast på grunn av en mengde sultne knott.
Dagens sykling utgjorde 42 km.

Femte dagen - Mandag 16.juli.    Kart
Kristiansund Jeg tok ingen sjanse mandag morgen. Jeg sto tidlig opp for å være sikker på å rekke ferga fra Forsnes. Dersom jeg hadde mistet den, hadde jeg måtte vente helt til kl 20.25! Det blei en times venting på ferjekaia før M/F "Tustna" brakte meg over til Aukan. Jeg fikk en regnbyge på vegen over Tustna til Tømmervågen. Resten av dagen var det fint vær. Kveldsstemning ved Atlanterhavsvegen
Etter ferjeturen med M/F "Bolsøy" til Seivika, gikk turen inn til Kristiansund. Her var jeg også på sykkelturen i 1999. Jeg fulgte samme rute som, da med M/F "Bjørnsund" til Bremsnes og sykling over Averøya til Atlanterhavsvegen. Jeg slo leir for natta like ved Storseisundet bru. Det var en nydelig kveld. Jeg kunne ikke ha det bedre der jeg satt og så utover mot skipsleia og Kvitholmen fyr.
Syklet distanse: 82 km

Sjette dagen - Tirsdag 17.juli.    Kart
Da jeg la meg, var det nydelig vær, men utpå natta begynte det å blåse, og på morgensida kom regnet. Det blei å pakke sammen vått telt og utstyre seg med regntøy!
Jeg syklet gjennom Eide og Fræna før det sluttet å regne. Vinden var nord-østlig så jeg hadde god medvind, og vinden blei ganske frisk utover dagen. M/F "Driva" fraktet meg over fra Mordalsvågen til Solholmen. Jeg syklet så på sørsida av Otrøy, passerte Midsund og fortsatte over Midøy til Dryna. Derfra tok jeg M/F "Smøla" til Brattvåg.
Turen gikk så via Hildrestranda til Skjeltene. Etter en tur med M/F "Tingvoll" via Løvsøya, kom jeg til Austnes på Haramsøya. Der hadde jeg middag på den lokale bistroen før jeg tok hurtigbåten M/S "Fjørtoft" til Ålesund.

M/S 'Fjørtoft' på veg inn til Haramsøya. I Ålesund var det liv. Det var kvelden før åpninga av "Cutty Sark". Havna var full av seilskip, og det myldra av folk overalt nesten ti på kvelden da vi kom inn til byen. Store deler av gatene var avstengt, så det var å krongle seg fram til første campingplass. Der var fullt, så godt over kl 23 fikk jeg slått opp teltet på "Prinsen Strandcamping" i Borgund. Dette hadde vært en lang, opplevelsesrik dag, og også den dagen jeg syklet lengst: 115 km. S/Y 'Excelsior' (ex M/K 'Svinør') på veg inn til Ålesund

Sjuende dag - Onsdag 18.juli.    Kart
Dagen startet med nydelig vær. formiddagen blei tilbrakt med å studere alle de fine og store seilskutene så lå i byen. Men det var ei lita seilskute som fikk min oppmerksomhet: S/Y "Excelsior" brakte minner fra ferier på Svinør. Da var navnet M/K "Svinør" og den fraktet gods langs Sørlandskysten.

Kveldsmat hos Marit og Palmar M/S Hjørungavåg" fraktet meg over til Hareid. Derfra syklet jeg med kuling i ryggen til Moltustranda der jeg besøkte Marit og Palmar. Deilig å overnatte i hus igjen, og godt å få vasket og ikke minst tørket tøy. Palmar kjørte meg også på en fantastisk sightseeing-tur til Runde, Fosnavåg, Eggesbønes og det gamle kirkestedet på Herøy. Moltustranda var et fint sted, men jeg likte ikke lukta og utsikten til de store siloene på sildoljefabrikken!
Dagens sykling var 42 km.

Åttende dag - Torsdag 19. juli.    Kart
Selje Jeg sov deilig om natta, akkopagnert av den jevne duren fra sildoljefabrikken, og starta utkvilt på turen videre sørover. Fremdeles blåste det kuling fra nordøst så jeg hadde god medvind. Stigningene opp fra Gursken og over Manneidet innerst på Stadtlandet var harde, men jeg kom tidlig fram til Selje og slo opp teltet på campingplassen der etter 83 km og en ferjetur med M/F "Halsa" fra Årvik til Koparneset.

Niende dag - Fredag 20. juli.    Kart
Også denne dagen var det fint vær. Kulingen fra nordøst fortsatte. For det meste hadde jeg medvind, men jeg merket godt hvor hard vinden var da jeg syklet rundt fjordene og over Måløybrua.
Turen gikk fra Selje langs fjorden til Måløy. Det var tungt opp til Allmenningskaret! Fra Måløy blei det tur med M/F "Florøy" til Oldeide på Bremangerlandet. Jeg syklet videre til Smørhamn. Derfra tok jeg hurtigbåten M/S "Sognekongen" via Florø til Askvoll.
Værlandet set fra ferga ved Bulandet Jeg har alltid hatt lyst til å komme til de ytterste øyene på Vestlandet. Fra Askvoll tok jeg M/F "Værøy" via Værlandet til Bulandet. Turen gikk så videre til Fure sør for Vilnesfjorden/Dalsfjorden der jeg kom i land godt og vel 10 på kvelden. Båturen var fanastisk. Det var ikke lett å finne plass for teltet, så jeg syklet nesten en time før jeg slo leir i en tett skog. Småfluene plaget meg. 76 km denne dagen.

Tiende dag - Lørdag 21. juli.    Kart
Om natta begynte det å trodne og regne igjen, og regne fortsatte det å gjøre gjennom Hyllestad og fram til Rysjedalsvika ved Sognefjorden. Jeg fikk skiftet på meg tørt tøy mens jeg ventet på M/F "Fjalir" som tok meg over til Rutledal sør for fjorden.
Det var tung sykling gjennom Gulen. Jeg kom 5 minutter for seint til ferja i Sløvåg så jeg fikk en times pause mens jeg ventet på neste ferje over til Leirvåg.Turen videre gikk via Austerheim til Manger i Radøy. Jeg hadde feillest skilter og kart og trodde det skulle være campingplass der. Men jeg måtte nok sykle tilbake til Vågenes.
Totalt 114 km og ei ferje, M/F Nordhordland.

Ellevte dag - Søndag 22. juli.    Kart
Det var fint på Vågenes. Søndagen tok jeg det med ro. Jeg syklet sørover Radøy til Alverstraumen og videre til Knarvik. Nordhordlandsbrua blei paasert og leir slo jeg på Bergen Campingsenter ved Breistein. Bare 44 km denne dagen.

Tolvte dag - Mandag 23. juli.    Kart
M/S 'Bruvik' i Modalen Sykkelen fikk hvile denne dagen. Jeg tok buss inn til Bergen. Så dro jeg på båttur med veteranbåten M/S "Bruvik" rundt Osterøya og inn til Modalen. Det blei også tid til en busstur innover Modalen.

Turen tok heile dagen og var en fin opplevelse. Jeg vandret litt rundt i Bergen før jeg tok bussen tilbake til teltet.

Trettende dag - Tirsdag 24. juli
Så var siste turdagen kommet. Først på sykkelen inn til Bergen sentrum. Det var ikke uten problemer! Merkinginga av sykkelveger langs E39 fram til Åsane var meget bra, men derfra og inn til sentrum manglet det skilter. Jeg fant da etter litt feilkjøring vegen rundt Eidsvågneset og inn til byen. Så et blei togtur tilbake til Tønsberg.