Sykkeltur Stavanger - Mandal
18.- 22. mai 2004.
Tilbake til sykkelsida

Sykkelprosjektet mitt "Norskekysten rundt" nærmer seg slutten. Nå sto bare strekninga Bergen - Mandal igjen. Jeg hadde noen ekstra fridager i mai. Disse ville jeg bruke til årsts første langtur. Langtidsvarselet var langtfra det beste; Det skulle bli kaldt, regn og sterk vind fra nordvest.

Første dag - Tirsdag 18. mai   Kart a   Kart b
Neslandsvatn st Jeg hadde feiret 17. mai sammen med familien i Tønsberg. Tidlig om morgenen 18. mai kjørte jeg i nydelig vær til Neslandsvatn for å ta toget derfra til Stavanger.
Etter en svært beahgelig togtur med BM73 kom jeg til Stavanger litt før klokka 3. Det hadde da begynt å småregne. Det var kaldt, og det båste kuling fra norvest - heldigvis medvind.
Sykling besynte dårlig. Etter ca 2 km punkterte bakdekket. Det ble lapping, før turen gikk videre mot Sandnes på gode sykkelveier. Jeg fulgte stort sett rv. 44. Det var lite trafikk og god medvind. Det var heile tida litt regn i lufta, men ikke så mye at jeg ble våt.
Det var vått og kjølig så leg tok inn i hytte på Brusand Camping etter 61 km sykling.

Andre dag - Onsdag 19. mai    Kart
Jøssingfjord Det regnet godt om natta, men da morgenen kom, var det opphold og gløtt av sol. Jeg syklet til Egersund i medvind av kulig styrke. Der kjøpte jeg nytt dekk og slange og fikk justert giret.
Turen videre var tung. Det er utrolig mye opp og ned mellom Hauge i Dalane og Flekkefjord. Spesielt var det tungt rundt Jøssingfjord og Åna Sira.
Jeg hadde et par kraftige regnbyger, men ble ikke noe særlig våt. Jeg slo leir på Egenes Camping i Flekkefjord. Denne natta lå jeg i telt selv om temperaturen gikk ned mot frysepunktet.
Dagens distanse ble 102 km.

Tredje dag - Torsdag 20. mai   Kart
Kvinesdal Lindesnes fyr Jeg sov godt om natta selv om det var kaldt. Kristihimmelfartsdag om med nydelig solskinn, men det var fremdeles kald, nordvestlig vind. Kvinnesheia var kald og tung, men enda tyngre var strekning fra Lyngdal til Spangereid. Enkelte bakker her er svært bratte.
Jeg slo leir på campingplassen på Båly. Også her var jeg den eneste som overnatta i telt. Jeg tok turen ut det Lindesnes på kvelden. Det blåste kraftig - en kunne nesten ikke stå oppreist.
Sykling: 97 km.

Fjerde dagen - Fredag 21. mai    Kart
Svinør Det ble en kort tur denne dagen. Jeg syklet bare fra Spangereid til Mandal - 30 km. Det besøkte jeg familie.

Femte dagen - Lørdag 22.mai.    Kart
Kristiansand stasjon Det var hyggelig å besøke Berit og Øyvind. Jeg fikk også anledning til å se det nye hustet til Helene og Truls.
På formiddagen syklet jeg gamlevegen til Øyslebø og Marnardal. Noen regnbyger hadde jeg, men for det meste var været bra. Som vanlig var jeg tidlig ute så det ble lenge å vente på toget.
Togturen var fin med togbytte i Kristiansand, og da jeg kom fram til Neslandsvatn, sto bilen akkurat slik jeg hadde forlatt den på tirsdag.
Sykling 5. dagen: 29 km. Totalt var denne sykkelturen på 320 km.