Sykkel- og båttur juni/juli 2006:
Mosjøen - Tromsø - Nesna - Hattfjelldal - Nordli - Verdal

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst)

Kystpass Våren ble brukt til trening til og planlegging av sommerens langtur på sykkel. I min "jakt" etter å sykle i alle landets kommuner hadde jeg gjort meg ferdig med Troms og Finnmark, og i Nordland var det bare 4 kommuner igjen. Fremdeles var det steder i disse fylkene jeg ønsket å komme til. Dessuten er jeg svært begeistret for Kyst-Norge. Her kommer Kystpasset til HTS og Hurtigruten Group inn: I år var det utvidet både i område og tid.

Også i år la jeg opp til en todelt tur. Første del kunne en kalle "Båt og sykkel" og andre del "Sykling i ødemark og grenseland".

Første dag - Onsdag 21. juni    Tønsberg - Mosjøen

BDFS92.91 i Trondheim Jeg startet med kl. 5.40 med en kort sykkeltur fra Eik til Tønsberg stasjon. Så var det togreise til Mosjøen. Jeg hadde ikke bestilt plass til sykkelen så jeg var veldig spent på om jeg ville få problemer. I Tønsberg gikk det bra, og i Oslo påpekte "konduktøren" at plass til sykkel skulle bestilles på forhånd, men sykkelen ble med.

I Trondheim kunne det blitt problemer. Jeg skulle reise med "Ole Tobias" som vanligvis går med 93-sett. Her er det mange reisende og lite bagasjeplass. Stor var gleden min da et 92-sett kjørte fram, og styrevogna var BDFS92.91 - postvogna fra Østerdalen. Den har meget god plass til bagasje, og sykkelen voldte ingen problem. Dessuten synes jeg 92-setta er mer behagelig å reise med, så jeg var godt fornøyd. Og konduktøren var klar: "Du hadde flaks i dag. Med 93-sett hadde du ikke fått sykkelen med!"

Vel framme i Mosjøen slo jeg meg ned på Mosjøen Camping. Jeg var den eneste telter.
Sykling første dag: 6 km

Andre dag - Torsdag 22.juni    Mosjøen - Nesna og båttur til Selvær og Træna
Kart

Fra rv 78 Det begynte å regne på morgenkvisten. Jeg drøyde lenge, og tilslutt sluttet regnværet. Jeg fikk pakket sammen og syklet en liten tur gjennom sentrum av byen før turen gikk videre nordover. Jeg var såvidt kommet inn på rv 78 da regnet kom tilbake. Kjedelig å bli skikkelig blaut allerede første dagen.

Rv. 78 var mye villere enn jeg hadde tenkt meg. Her var mange tunneler, og stykkevis gikk veien på hyller med bratt fjell oppover og ned til fjorden. Skyene henger over Husøy og Sanna i Træna

På Levang fikk jeg skiftet til tørt tøy. MF Petter Dass førte meg over til Nesna. Først ble jeg skjelt ut av billettøren da jeg sykla inn på bildekket. Senere ble det krangling med han da han ikke kunne selge meg Kystpass. Det hadde han ikke. Senere har jeg fått vite av den faste billettøren på ferga at kystpasset hadde de hatt ombord lenge. Rederiet har fått klage fra meg, og jeg fikk et greit svar tilbake.

Etter at jeg hadde fått installert meg på Nesna Camping, ble det båttur til Træna og Selvær med MS Helgeland. Været ble bra, og det var en nydelig tur. Heller ikke på denne båten klarte jeg å få tak i kystpasset, men her var servicen topp. De hadde passet, men ikke automat som kunne aktivisere det! Jeg kunne kjøpe det på MS Salten som jeg skulle ta fra Onøy tilbake til Nesna, og på MS Salten fortsatt følgetongen: De hadde ikke kystpass, men den svært hyggelige billettøren, Johnny Anthonsen, skulle gjøre det han kunne for å skaffe meg det dagen etter.

Denne dagen sykla jeg 65km.

Tredje dag - Fredag 23.juni    Båtreise Nesna - Bodø -Trollfjorden med avstikker til Helligvær
Kart 1, Kart 2
(Du kan klikke på kartet for å få det i større utgave.)

Helligvær MS Nordkapp på vei ut av Trollfjorden Så begynte den lange båtreisa. Første etappe var med MS Salten til Bodø. Det ble noen timer der. Jeg benyttet tida til en tur med MS Skogøy til Verran og Helligvær. Vel tilbake i Bodø sykla jeg litt rundt i byen før jeg gikk ombord i MS Steigtind som brakte meg gjennom Steigen til Svolvær. Nå fikk jeg endelig det etterlengta kystpasset.

Vi kom inn til Svolvær samtidig med Hurtigruta MS Nordkapp så det var bare å gå ombord der og starte på neste sjøetappe til Harstad. I Trollfjorden fikk en servert Trollfjordsuppe. Etter Stokmarknes la jeg til å sove på en sofa i baren, og jeg sov til like før Harstad.

Sykling tredje dag: 12 km.

Fjerde dagen - Lørdag 24. juni     Båtreise Harstad - Tromsø.
Kart 1, Kart 2

Utsikt over nordre del av Tromsøya Ishavkatedralen - Tromsdalen kirke Jeg våknet da vi passerte Trondenes. Etter en liten time i Harstad gikk turen videre med MS Fjorddronningen til Tromsø. Jeg spanderte på meg forretningsklasse og fikk dermed kaffe, frokost og aviser. Jeg hadde egentlig tenkt meg videre til Skjervøy, men på lørdager var det ingen hurtigbåt dit så det ble droppet.

I Tromsø var det surt og kaldt. Da jeg ikke liker campingplassen der i byen, tok jeg inn på sommerhotellet på Fjelltun bibelskole. Dagen ble brukt til litt handling, og jeg hadde også en tur med Fjellheisen. Jeg fikk også tørket det våte utstyret.

Dagens sykkeltur var på 19 km

Femte dagen - Søndag 25. juni    Sykling til yttersida av Kvaløya og båttur til Sandøya.
Kart

Vengsøy sett fra skaret. Det blei en rolig formiddag. Klokka 12 startet jeg på syklinga mot Belvik på yttersida av Kvaløya. Ved det høyeste punktet på overgang var det en tunnel som var stengt for sykling. Jeg måtte derfor ta gamleveien. Den var delvis gravd opp. og asfalten var fjernet, men jeg kom da ned til nyveien igjen. Der måtte jeg løfte sykkelen over autovernet. På tilbaketuren syklet jeg gjennom tunnelen. Den var brei, hadde godt lys og her var nesten ikke trafikk. Det var ikke problem å sykle gjennom den selv om stigningen var ganske stor. Sandøya i det fjerne

Jeg var tidlig framme i Belvik og satt lenge og sola meg på kai der i ly for den kalde vinden.Jeg tok først ferga en rundtur til Vengsøy og Laukvik før turen gikk helt ut til Sandøya og tilbake. Det var en nydelig tur helt ut i havgapet. Det meste av tida oppholdt jeg meg på brua.

Tilbake i Belvik var det bare å ta fatt på turen tilbake til Tromsø. Det gikk fra opp gjennom tunnellen selv om stigningen var på 10% og nedover på østsida var farten opp i vel 62 km/t. Tilbake på Fjelltun var det bare å pakke seg klar til tidlig start neste dag.

Sykling denne dagen - 50 km

Sjette dagen - Mandag 26. juni    Tromsø - Senjahopen - Finnsnes - Harstad
Kart

Ved SkalandKl. 7.10 var jeg ombord i MS Fjorddronningen II på vei til Lysnes på Senja. Derfra syklet jeg til Senjahopen. Der møtte jeg igjen en tunnel som var stengt for sykling, og ikke hadde det vært skiltet tidligere! Det var helt uaktuelt å sykle 3 mil tilbake, så jeg sykla gjennom tunnelen. Den var brei, hadde fortau, godt lys, bra veidekke, ingen stigning og lite trafikk. Seinere på dagen sykla jeg gjennom Skalandtunnelen. Den var smal og mørk og hadde både dårlig lys og dårlig veidekke. I tillegg en del trafikk og dårlig luft. Likevel var det tillatt å sykle gjennom den. Det er vanskelig o forstå, men det skal ha med spesielle regler som ikke er tilbakevirkende. Det er derfor strengere regler for nye tunneler.

Syklinga på Senja var tung. Spesielt gjalt det stigningen opp til Skalandtunnelen. Da jeg var kommet over den høyden og skulle ta fatt på stigningen opp fra Straumsbotn over til Sagelvdalen, var jeg helt tom og hadde krampetendenser i beina. Det ble lang middagsstopp halvveis opp bakken. Turen til Flagstadvåg ble droppet og jeg syklet til Finnsnes og tok MS Fjordkongen til Harstad. Der leide jeg hytte for det var kjølig og tendenser til regn.

Dagens etappe hadde vært på 111 km.

Sjuende dag - Tirsdag 27.juni    Harstad - Sorland - Skutvik
Kart
Også denne dagen var kald og fuktig. Jeg starta fra Kanebogen ca kl 9. Stigninga over til Kvæfjord var lang og tung. MF Hålogaland tok meg over fjorden. Etter Sigerfjord-tunnelen begynte det å regne skikkelig, men jeg hadde god medvind så det tok ikke lang tid før jeg var i Sortland.

Jeg tok buss fra Sortland til Svolvær og MF Hamarøy over til Skutvik. Der slo jeg leir i ni-tida en halv-kilometer fra fergekaia. Det var et bra utgangpunkt for turen videre dagen etter.

Dagens sykling: 80 km.

Åttende dag - Onsdag 28. juni    Skutvik - Steigen - Kjerringøy
Kart

Fra Kjerringøy Det ble tidlig start. Morgenstellet ble utført på taolettet på fergekaia og frokosten spiste jeg på Inkassobenken på hurtigbåtkaia. En 20-minutters tur med MS Salten tok meg over til Bogøy i Steigen. Først syklet jeg rundt Engeløya. Det var mange minner fra jernalderen, og alt var godt skiltet. Det var som å sykle på en natursti. Jeg besøkte Batterie Dietl - ei tysk festning fra 2. verdenskrig. Turen gikk så tilbake til Bogøy og videre til Leinesfjord. Etter litt handling syklet jeg til Nordfold.

Nå var finværet kommet! Det var varmt og klart vær, og nesten ikke vind. Jeg dro med MS Steigfart sørover Folda til Tårnvik, og derfra sykla jeg til Kjerringøy. Selve handelsstedet var stengt for dagen da jeg kom dit. Jeg slo leir litt sør for handelsstedet. Her var et veldig langt fjærebelte. Om kvelden ble det en lang spasertur.

Dagens sykling: 104 km

Niende dag - Torsdag 29. juni    Kjerringøy - Bodø - Vågaholmen - Forøy.
Kart 1, Kart 2

MF Kjerringøy ved Misten Jeg tok det med ro på morgenen - så lenge at jeg kom 10 min for seint til ferga på Misten og måtte vente halvannen time til neste gang MF Kjerringøy tok turen over til Festvåg. Det var grei sykling videre til Bodø. Fra Bodø reiste jeg med MS Steigtind til Vågaholmen. Derfra sykla jeg til Ågskaret. Også her måtte jeg vente halvannen time før MS Bogøy brakte meg over til Forøy. Jeg teltet på Furøy Camping. Plassen var forferdelig full av knott - så ille at jeg måtte bruke capsen med nett for å holde ut.

Dagens sykling: 58 km.

Tiende dag - Fredag 30. juni     Tur til Engabreen og til Myken
Kart

Engabreen Fra Myken Jeg sto tidlig opp og syklet inn til Holand. Jeg tok MB Isprins over fjorden og syklet inn til Engabreen - en arm av Svartisen. Frokosten spiste jeg der inne. Vel tilbake på campingplassen hadde jeg god tid til å pakke sammen utstyret før jeg dro over til Ågskaret kl.13.30. Jeg syklet ikke over til Tjongsfjorden, men tok veien på Sørsida av Skardsfjorden og var på Vågaholmen i god tid før MS Rødøyløva hadde avgang. Mot Træna

Jeg hadde en veldig fin tur gjennom Rødøy og videre til Tonnes. Mesteparten av tida var jeg på brua og hadde hyggelig prat med mannskapet der. På Tonnes gikk jeg igjen ombord i MS Steigtind. For andre gang på turen overnatta jeg på Nesna Camping.

Sykling: 53 km

Ellevte dag - Lørdag 1. juli     Tur rundt Sjona og Nesna - Bjerka
Kart
Utsikt fra Sjonfjellet. Lovund i bakgrunnen Jeg sto tidlig opp og dro med MS Steigtind til Onøy og videre med MF Lurøy til Stokkvågen. Derfra sykla jeg tilbake til Nesna. Det gikk regnbyger i området, men jeg hadde flaks. Før første tunnel, begynte det å regne. Da jeg kom ut av tunnelen var asfalten veldig våt, men regnet var over. Det var drøyt opp Sjonfjellet og på toppen var det kaldt. Det var sterk motvind resten av veien tilbake til Nesna

Kveldstund ved Bjerka Utstyret blei pakka, og jeg tok ferga over til Levang kl.14.40. Jeg gleda meg ikke akkurat til å gå ombord i MF Peter Dass. Jeg hadde tross alt en viss erfaring med en billettøren sit, og jeg hadde sendt klage på han til rederiet. Men nå var den faste billettøren på plass, og han var den rake motsetning til den forrige. Han fortalte meg at kystpasset hadde vært ombord hele tida, og han beklaget den behandlinga jeg hadde fått sist.

Fra Levang sykla jeg til Leirvika. Derfra ferga jeg over til Hemnesberget med MF Aldra som tidligere hadde gått på Mjøsa som MF Mjøsfærgen V. Det var mye veiarbeid på veien mot Fineidfjord. Jeg slo meg ned på Bjerka Camping etter den lengste dagsetappen i år.

Total sykling dag elleve: 121 km.

Tolvte dag - Søndag 2. juli     Bjerka - Vesterbukta i Røssvatnet
Kart

En av plageåndene. Den avgikk ved døden. Den andre delen av turen hadde begynt. Nå var det bare sykling og ingen båtturer. Varmen var kommet. Det var nesten for mye av det gode. Nå sto Villmarksvegen for tur.De første 3 mila hadde asfalt, så ble det grusvei. Langs veien var det fine rasteplasser. Det var nesten 400 meters stigning opp til Røssvatn. Svetten rant i varmen, og det merket både brems og klegg. De neste dagene skulle det bli den store pagen. Leirstedet ved Vesterbukt i Røssvatnet

Jeg ble overrasket over alle de store, fine gårdene som lå langs veien. Rett nok var det langt mellom dem, men overalt var det velstelt. Jeg slo leir på en odde ganske langt fra veien ikke langt fra Vesterbukta. Det var andre gang på denne turen jeg villcampet, og jeg satt lenge og koste meg ved bålet.

Sykla distanse 73 km.

Trettende dag - Mandag 3. juli     Vesterbukt - Hattfjelldal - Øvre Fiplingvatn
Kart

Hatten(1128moh) som har gitt navnet til Hattfjelldal Villmarksvegen var tung å sykle. Det var mye opp og ned. Jeg hadde en lang stopp i Hattfjelldal sentrum. Derfra sykla jeg langs rv.73 til Kløvimoen, 12 km fra Trofors. Det var en laaang og tung bakke opp til Nedre Fiplingsvatn, og jeg var sliten. Jeg så etter en lagelig leirplass, men det var hytter langs hele vannet. Det begynte så smått å regne. Jeg hadde ikke lyst til bli våt. Jeg slo leir i full fart mellom de to Fiplingvatn. Det fortsatte å regne det meste av kvelden, men likevel ble det bålbrenning denne kvelden også.

Jeg sykla 79 km denne dagen.

Fjortende dag - Tirsdag 4.juli    Øvre Fiplingvatn - Namsskogan - Røyrvik.
Kart

Telting ved Litlvatnet sør for Røyrvik Midnatt ved Litlvatnet sør for Røyrvik Det regna om natta og regnet forsatte utover formiddagen. Jeg tok det derfor med ro og starta ikke syklinga før halv tolv. Det var grei sykling fram til E6, og snart forlot jeg Nordland fylke. Nå hadde jeg sykla i alle kommunene der også.

Jeg hadde god medvind nedover Namdalen til Namsskogan. Etter en lengere matstopp tok jeg fatt på stigningen omm til Steinfjelltunnelen (583 moh). Jeg sykla hele veien. Jeg passerte Røyrvik og fortsatte noen kilometer sørover langs limingen. Der fant jeg en nydelig teltplass ved et lite vann. Jeg koste meg med bål i finværet som hadde kommet tilbake. Sykling: 87 km.

Femtende dag - Onsdag 5. juli     Røyrvik - Brattland i Lierne
Kart

Ved Limingen Det var kaldt om natta. disen lå tett over vannet. Dette skulle bli en varm dag med mange tunge overganger. Jeg var i områder jeg aldri hadde vært før. Det var veldig lite trafikk på de fylkesveiene jeg syklet denne dagen. Fra sørenden av Limingen var tung overgang til Tunnsjøen. Brems og klegg var plagsom. Etter en lang matpause ved Havdalselva var det ny overgang til Kvelia. Her gikk veien 10 km i Sverige. Litt artig å tenke på at dette var den eneste svenske veien som var høyrekjørt før 1967. Da hadde den bare tilknytning til det norske veinettet.

Etter Kvelia var det ny, tung overgang til Nordli. Det ble campingplass denne natta. Godt å få skikkelig dusj etter dagene i "villmarka".

Denne dagen sykla jeg 71 km.

Sekstende dag - Torsdag 6. juli    Lierne - Snåsa - Strindmoen.
Kart

Kveld ved Snåsavatnet Jeg våknet av at det var fryktelig varmt i teltet. Det var varmt ute også. Lett sykling til Formofors. På vei over Heia til Snåsa, fikk jeg fullstendig tom, men så lå også temperaturen oppimot 30. Jeg valgte å sykle på sørøstsida av Snåsavatnet. Her var det lite trafikk. Jeg slo meg ned ved Strindmo Camping. Teltet ble plassert like ved jernbanelinja, og på andre sida lå Snåsavatnet. Jeg koste meg lenge med bålet nede ved vannet før jeg gikk til ro.

Sykling den 16.dagen: 105 km.

Syttende dag - Fredag 7. juli    Strindmoen - Røra.
Kart

'Fam' Konnestad på vei til Nordkapp Det var knallvarmt i teltet på morgenen, og jeg var lat. Frokosten ble inntatt ned ved vannet. Jeg begynte ikke å sykle før kl. 12. Etter ei mil stoppet jeg ved Bølareinen. Jeg brukte lang tid ved helleristningsfeltet. Jeg møtte også en gjeng fra Grimstad. De syklet Lindesnes - Nordkapp. Yngstemann var bare 15 år.

Turen gikk videre til Steinkjer. Jeg syklet videre langs E6. Det var ubehagelig mye trafikk. Over Trondheimsfjorden kom det opp mørke skyer. Et kraftig tordenvær nærmet seg. Det var best å få opp teltet og komme seg i "hus". Det ble stopp på Koa Camping ved Røra. Det ble kraftig tordenvær og regnet fortsatte utover kvelden.

Dagens etappe: 63 km

Attende dag - Lørdag 8. juli    Røra - Verdal - Tønsberg.
Kart

Pause på Dombås Det regnet hele natta og formiddagen. Jeg bestemte meg for å avslutte turen. Den hadde vært lang nok, og jeg orket ikke å sykle i regnvær nå. Det fikk klare seg med biten ned til Verdal.

Så ble det togtur til Tønsberg. Jeg hadde hyggelig følge med håkon fra Sokna. Han hadde sykla fra Kirkenes til Steinkjer, men han var nok i mye bedre form enn jeg og hans dagsetapper var svært lange.

Sykling den 18.dagen: 14 km.

På årets langtur sykla jeg 1171 km. Jeg reiste med 9 hurtigbåter, noen av dem flere ganger, 9 ferger, et hurtigruteskip og en buss.