Sykkeltur juni 2007:
Fra Grong til Åndalsnes med avstikkere

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst)

Jeg hadde mye å tenke på denne våren, og det ble lite trening på sykkel. Aldri har jeg lagt ut på årets langtur i så dårlig form. Dessuten hadde jeg som vanlig for mye bagasje og sikkert 20 kg for mye på sykkelsetet.

Første dag - Onsdag 13. juni    Tønsberg - Gartland i Namdalen

Di4.652 i tog 475 Turen startet med sykling til Tønsberg stasjon. Vi kom en halvtime forsinket fra Oslo S på grunn av tekniske problemer. Denne halvtimen ble kjørt inn på siste biten inn til Trondheim slik at det ikke var problemer med å nå nattoget videre. Jeg hadde en firergruppe for meg selv mesteparten av turen.

Di4.452 trakk nattoget videre. Jeg hadde hyggelig reisefølge av en ungdom fra Lurøy. Vi hadde mange felles kjente, og i tillegg bodde faren hans i Sildreveien på Eik, like ved der Kari bodde tidligere.

Det ble nattsykling da vi kom til Grong kl. 2.35. Termometeret viste 5 grader. Jeg syklet til Gartland og videre ca 4 km mot Høylandet. Klokka var nesten fire før teltet var oppe. Teltduken var ganske stiv, så det var nok nærmere frysepunktet.

Sykling første dag: 20 km

Andre dag - Torsdag 14.juni    Gartland - Homstad i Overhalla
Kart

Fra Skogmo. Synd det ikke går tog her. Det ble sein morgen. Jeg var trøtt etter natta. Været var ganske bra. Jeg startet i kortbukse og teskjorte, men temperaturen sank da jeg passerte høyeste punkt, og jeg måtte snart ta på langt sykkeltøy.

Jeg hadde en liten pause på Høylandet og en lang kafépause i Overhalla. Som vanlig på første sykkeldag ble jeg plaget av krampe i beina. Siden merket jeg ikke noe til den. Jeg sykla videre på sørsida av Namsen, og etter ca 15 km villcampet jeg. Det ble 2 timers middagshvil for å ta igjen søvn.

Denne dagen sykla jeg 51km.

Tredje dag - Fredag 15.juni    Homstad - Flatanger.
Kart,

Fra Stamnes i Flatanger Kveld ved Morkavatnet i Flatanger Det var regnbyger hele natta og utover formiddagen, men innimellom var det også gløtt av sol. Regnbygene gjorde at jeg tok det med ro og starta ikke før kl 11.30. Etter ca 2 km kom det ei kraftig regnbyge. Jeg sto under et tre, og jeg unngikk å sykle i regntøy.

Jeg hadde dagens kaféstopp på Sjøåsen mens jeg ventet på bussen til Flatanger. Jeg hadde fin busstur til Vik og ble med bussen tilbake til Lauvsnes. Derfra sykla jeg ca 1 mil før jeg teltet ved et lite vann. Jeg prøvde å fiske litt, men fikk ingenting. Jeg koste meg med bål utover kvelden i det fine, men kjølige været.

Sykling tredje dag: 52 km.

Fjerde dagen - Lørdag 16. juni     Flatanger - Vada.
Kart

Sjøåsen bru Øya Vaggen Det var litt kaldt på morgenkvisten, men ellers sov jeg godt. Jeg våknet til fint vær, men det var kald vind fra nordøst. Denne vindretningen ga meg god medvind. Også denne dagen hadde jeg lang pause ved Sjøåsen. Det var grei sykling over Namdalseid til Beistad. Deretter var det noe tungt over til Malm, men ganske lett utover langs Beistadsundet.

Det var dårlig med campingplasser. Jeg slo leir ved noen naust like etter Vadaneset. Fremdeles nydelig, men litt kjølig vær. Det må ha vært veldig tørt, for alle småbekker varr tørre. Jeg har derfor problem med å finne drikkevann når jeg skulle campe.

Dagens sykkeltur var på 77km

Femte dagen - Søndag 17. juni    Vada - Liatjønna i Mosvik.
Kart

Fra Verrabotn. Jeg våknet til strålende vær og god varme. Det var grei sykling langs Beistadfjorden og Verrasundet. Jeg så Skarnsundbrua ikke langt borte og ergret meg over den lange turen jeg hadde for å komme dit.

Etter Verrabotn ble det grusveg. Det gikk bratt opp til 120 moh, så ned til 60 moh for så å stige til 240 moh like før Meltingen. Det ble mye gåing på disse 13 kilometrene.

Rasteplassen ved Liakjønna i Mosvik Jeg hadde tenkt å sykle til Mosvik denne dagen, men en halv mil fra Meltingen kom jeg til en nydelig rasteplass det ikke var mulig å sykle forbi. Her var det gapahuker, sitteplasser, bål- og grillplass, stier og fiskebrygger. Det var til og med ved til bålet. Jeg slo opp teltet rett bak den ene gapahuken. Så koste jeg meg med litt fisking (fikk ingenting) og bål. Dagens skuffelse var turmiddagen jeg hadde kjøpt på Intersport. Det skulle være oksegryte, men jeg måtte leite etter kjøttet i all risen. Den sto langt tilbake for den jeg var vant til fra Real Turmat.

Sykling denne dagen - 58 km

Sjette dagen - Mandag 18. juni    Liatjønna - Levanger
Kart

Skarnsundbrua Fra det strålende vær da jeg la meg, våknet jeg til overskya vær om morgenen. Det hadde vært kaldt om natta. Termometeret vist 2,4 grader på golvet i teltet. Det blei sein morgen. Jeg begynte ikke å sykle før kl. 11.30

Jeg hadde en lang stopp ved Skarnsundet, og jeg kjøpte salat med reker i Rødbua i Straumen. Jeg syklet ikke innom Verdal sentrum. Det var mye og sjenerende trafikk på E6. For første gang på denne turen tok jeg inn på campingplass i Levanger. Plassen lå nydelig til ved fjorden, men sanitæranleggene var primitive. Det ble klarvær på kvelden, men fremdeles var det kjølig.

Dagens etappe hadde vært på 63 km.

Sjuende dag - Tirsdag 19.juni    Levanger - Tevldalen i Meråker.
Kart

Det var overskya vær på morgenen. Mye sykling langs E6, men fra Skogn tok jeg gamlevegen om Rognlan til Åsen. Jeg hadde en snartur ut til Frostad kommune slik at jeg kunne si at jeg hadde sykla i den kommunen også. Det var tungt opp fra Langstein. Her var mye trafikk og ingen sykkelsti. Det ble derfor mye gåing. Jeg tok tog fra Hell til Storlien. Jeg villcampet ved ei lita elv i Tevldalen, ca 1 mil fra Storlien. Der fant jeg en nydelig odde. Det var fryktelig med knott. Også her fisket jeg uten å få noe. Nå hadde jeg vært på tur en uke.

Dagens sykling: 79 km.

Åttende dag - Onsdag 20. juni    Tevldalen - Trondheim - Brekstad - Valset - Størdalsbugen i Agdenes
Kart

Jernbanebrua ved Gudå stasjon på Meråkerbanen Nydelig vær og grei sykling til Stjørdal, men svak motvind hele tida gjorde det tynge enn nødvendig. Det var tungt opp fra Hell og fra Muruvik. Jeg kom til Trondheim ca kl.19. Der kjøpte jeg meg middag for første gang på turen. Cruise-skipet QM2 lå i byen og gikk ut kl 20. Det er et imponerende skip.

Jeg dro med MS Mørejarl til Brekstad. Derfra tok jeg MF Ørland over til Valset i Agdenes og slo opp teltet like ved fergestedet kl 22. Jeg lagde meg middag, og deretter ryddet jeg litt i fjæra og lagde bål. Det var nydelig vær, og varmen var kommet. Sola sto rød på nordhimmelen. Knotten var fæl. Jeg la derfor våt tang på bålet. Det holdt den borte.

Fra Valset kl. 23.00 Slik gikk jeg og koste meg i fjæra. Det var så fint at jeg ikke hadde lyst til å legge meg. Siste ferga hadde gått for kvelden. Noen biler kom for seint og snudde på fergestedet. Klokka halv tolv kom det en bil og stoppet. Ei dame kom ut og med brysk tone fortalte hun at dette var ikke noen campingplass. Dessuten var det dyrka mark. Jeg beklaget at halve teltet sto inne på jordet, men det var nyslått og jeg kunne ikke forstå det gjorde noen skade. Hun holdt på sitt, og da jeg spurte om hun ville at jeg skulle rive teltet og sykle videre, gjentok hun like bryskt at dette ikke var noen campingplass. Så kjørte hun.

Hun hadde jo forsåvidt rett, men det får være måte på å stå på sin rett! Jeg var blitt småirritert, slokket bålet, pakket sammen og vel midnatt syklet jeg videre

Min andre leir for kvelden fant jeg ved Størdalsbugen etter 14 km sykling i nydelig nattvær. Det er første og eneste gang jeg har blitt jaget! Folk i Agdenes var altså ikke så gjestfrie som jeg var blitt fortalt på hurtigbåten fra Trondheim! Dette blei også turens lengste etappe.

Dagens sykling: 114 km

Niende dag - Torsdag 21. juni    Størdalsbugen - Våvatnet i Snillfjord.
Kart

Ved Orkdalsfjorden Sykling til langt på natt, fører til treghet neste morgen. Jeg sov godt og våknet til nydelig og varmt vær. En bonde kjørte rundballer. Han hadde visst ikke noe imot min teltplassering rett ved naustet sitt. Turen inn til Bårdshaug gikk lett. Det var kun et par overganger med noe høyde. Jeg hadde lang og god pause i Orkanger før turen gikk videre. Dessuten måtte jeg besøke Thamshavnbanen. Bårdshaug stasjon var uten bygning, men jeg fikk da se sporet!

Det var langt og tungt opp fra Gjølme. Jeg slo leir ved Våvatnet, såvidt inne i Snillfjord kommune. Der koste jeg meg med bål og fisking (ingen fisk).

Dagens sykling: 69 km.

Tiende dag - Fredag 22. juni     Våvatnet - Valsøya i Halsa
Kart

Jeg sov godt og starta å sykle halv elleve. Været var overskya, men temperaturen var god. Det var tungt opp fra Våvatnet, men siden var det mye nedover. Jeg hadde lang matpause i Kyrksæterøra. Der fikk jeg også reparert den ene pedalen. Skyene ble mørkere, og det gikk regnbyger i området.

Regnet kom like etter fylkesgrensa til Møre og Romsdal. Jeg satt først i et venteskur til det lettet, sykla så 100 meter. Da kom den virkelige skura! Det blei over en time i et nytt buss-skur, men ca kl 17 kledde jeg med i fullt regnutstyr og la i veg langs E39. Etter en stund lettet regnet igjen.

Jeg tok inn på Valsøya Fjordcamping. Jeg ønsket meg hytte, men det var ikke noe ledig. Det var imidlertid grei plass å sitte inne. Jeg fikk dusjet og kjøpte bacalao til middag. Det blei fint vær igjen, men knotten var fæl. Derfor holdt jeg meg for det meste inne på kjøkkenet.

Sykling: 80 km

Ellevte dag - Lørdag 23. juni     Valsøya - Smøla - Kr. sund - Molde
Kart
Edøy kirke MS Richard With i Kristiansund Jeg brukte vekkerklokke og sto opp kl.7.30. MF Halsa brakte meg over til Aure kl. 9.30. Det var overraskende tung sykling fram til Sandvika på Tustna, men artig å prøve det nye Imerøysambandet.Det var mye opp og ned. Jeg tok MF Tustna over til Smøla og syklet ei runde før jeg tok ferga tilbake til Sandvika. Så haiket jeg 16 km over Tustna til Tømmervåg hvor MF Glutra brakte meg over til Seivika. På veg til Kristiansund tok jeg en avstikker over til Frei kommune.

Jeg hadde en fin tur med Hurtigruta MS Richard With over Hustavika til Molde. Det var St. Hans, og bålene lyste fra mange odder. Silje hentet meg, og jeg overnattet hos henne og Per Helge.

Total sykling dag elleve: 57 km.

Tolvte dag - Søndag 24. juni     Molde - Grytastranda
Kart

Aker Arena og Seilet. Det var deilig å sove i ei vanlig seng igjen, og på morgenen fikk jeg en nydelig og lang frokost. Det var deilig å ta det med ro og å slippe å pakke ned teltet. sykkelen sto lås ned ved hurtigrutekaia, så siølje kjørte meg ned dit ved middagstider..

Jeg dro med MF Romsdal over til Vestnes kl 13.45. Så sykla jeg via Tomrafjorden og på sørsida av Moldefjorden til Vatne og videre til Grytastranda. Været var skyet med litt regn innerst i fjordene. Jeg villcampet på en odde og koste meg med rester av gårsdagens St. Hans-bål utover kvelden.

Sykla distanse 63 km.

Trettende dag - Mandag 25. juni     Grytastranda - Urke
Kart

Fra Sæbø Jeg starta tidlig for å nå MS Fjørtoft i Hamnsund kl. 10. Vi var innom Store Kalvøy på veg til Valderøy. Der tok jeg MS Hjørungavåg over til Hareid. Så sykla jeg via Ulsteinvik til Eiksund. Det var stort veganlegg der, så dette året var siste året en kunne ta ferga MF Solnør over til Rjåneset. Derfra sykla jeg via Ørsta til Volda.

Jeg hadde lang pause i Volda. Mange så med undring på meg når jeg fortalte at jeg ville sykle over til Brautaset i Ørstadalen. Jeg skulle forstå hvorfor. Det var svært bratt opp fra Volda - jeg tipper opptil 15%. Jeg gikk mye, og det var tungt å trille sykkelen. Det var skikkelig bratt nedover på andre sida også. Det var også lang stigning opp til Bondalseidet, men deretter var det lang, god nedforbakke til Sæbø.

Etter av MF Nørvøy hadde brakt meg over til Lekneset, sykla jeg til Urke hvor jeg leide grei hytte til 200 kr. Jeg fikk dusjet, ladet batterier, tørket tøy og pakket om. Det blei også laget en pakke for hjemsending.

Jeg sykla 83 km denne dagen.

Fjortende dag - Tirsdag 26.juni    Urke - Sykkylven - Sjøholt - Valldal
Kart

Skipperen på MF Fjord Øye Det var deilig å være i hytte, men jeg måtte starte tidlig for å følge planen videre. Jeg tok ferga MF Fjord Øye fra Lekneset til Magerholm. Dessverre var det skyer som hang nedover fjellene langs Hjørundfjorden.

Vi var fem passasjerer, to biler og en sykkel med ferga. Jeg tilbrakte det meste av turen på brua. Det var meget hyggelig der. MF Fjord Øye var ex MF Hertug skule fra Fosen, igjen ex MF Stordal fra MRF. Skipperen var pensjonert fra Fosen, og han visst godt hvem "venninna" mi fra Valset var.

Det blei etterhvert veldig fint vær. Jeg hadde meg en snartur til Sykkylven der jeg postet pakke hjem. Jeg fikk også prøvd begge fergene, MF Ivar Aasen og MF Volda, i sambandet Magerholm - Ørsneset.

Utsikt mot Sunnulvsfjorden Så startet jeg syklinga østover retning Ørskog. Den første biten hadde jeg syklet før. Ved Valle kom jeg inn på E39/E136. Det var veldig trafikk, og jeg likte meg ikke. Jeg var lei da jeg kom til Sjøholt og hadde lyst til å stoppe for dagen. Det var tungt og varmt, men jeg bestemte meg for å sykle videre mot Stordal. Jeg hadde lang pause også ved Klokkersteinen, nær Dyrkorn. Her var fantastisk fin utsikt. Fra Dyrkorn var det lang tunnel, og plutselig var jeg i Stordal.

Jeg nølte litt her. Skulle jeg stoppe, eller skulle jeg fortsette. Jeg visste det var en lang og tung overgang før jeg kom til Linge og Valldal. Det var lange og tunge bakker, men jeg syklet det meste av strekningen. Det gikk godt nedover på andre sida. Jeg slo opp teltet på en fin caravanplass i Valldal. Det var fine sanitær-/oppholdsrom i "Brusehuset".

Sykling: 79 km.

Femtende dag - Onsdag 27. juni     Valldal - Åndalsnes
Kart

Ved Gudbrandsjuvet Så var jeg kommet til siste sykkeldag. Det skulle også bli en styrkeprøve. Jeg skulle sykle over Trollstigen - rett nok Trollstigen nedover, men jeg skulle nå tross alt opp i nesten 900 meters høyde.

Det var varmt og skyet da jeg sto opp. På fergekaia møtte jeg 5 sportsbiler av merket Panther - to engelsk, en svensk og en fra Fredrikstad og en fra Skien. Etter litt sykling ble været veldig bra, og jeg hadde medvind oppover dalen. Det steg jevnt 4-6% stigning, og jeg sykla sammenhengende til ca 500 m.o.h. Jeg hadde pause ved Gudbrandsjuvet og matpause ved Øvstestøl. Det meste av den siste stigningen fra Slettvikene gikk jeg. Øvstestølen i Valldal

Denne dagen hadde jeg turens styggeste uhell. Jeg skulle stoppe for å hente capsen jeg hadde mistet. Jeg glemte å løsne skoene fra pedalene, og gikk på hodet ned i grøfta. Heldigvis var den både myk og våt, og hjelmen tok av. Den gikk flere cm ned i mosen, og visiret blei slått løs. Jeg var full av blaut mose både på hjelm, hode, skulder og bein, men jeg var helt uskadd. Det må ha sett skremmende ut for de som satt i bilene jeg møtte! Flere stoppet for å hjelpe, men både sykkelen og jeg var helt uskadde. Fra Trollstigen

Det blei lang stopp for fotografering ved Trollstigheim, og jeg hadde mange stopp nedover Trollstigen. Jeg tok inn på Åndalsnes Camping. Jeg hadde meg en tur ned til sentrum på kvelden.

Denne dagen sykla jeg 63 km.

Sekstende dag - Torsdag 28. juli    Åndalsnes - Tønsberg..

Da jeg la meg, var jeg usikker på hva jeg skulle gjøre neste dag, men da jeg våknet var det gråvær, og jeg bestemte meg for å avslutte turen og ta toget tilbake til Tønsberg. Årets hovedtur var over.

Sykling den 16.dagen: 7 km.

På årets langtur sykla jeg 1026 km. Jeg reiste med 3 hurtigbåter, 10 ferger, et hurtigruteskip og en buss. Det blei mange nye kommuner så nå har jeg sykla i alle kommuner nord for Trondheim.