USA-tur 13. - 22. februar 2003

På Gardermoen I desember 2003 hadde SAS en adventskalender på Internett. Hver dag var det gode tilbud på reiser til ulike destinasjoner. disse tilbudene kunne en få ved å bestille billetter innen kl 8. dagen etter. 8 desember var det tilbud til Washington, men jeg klarte ikke å bestemme meg, så den sjansen gikk fra meg
Julaften ble alle tilbud åpne igjen. Som en spøk spurte jeg Ester om vi skulle ta en tur, og hun tente på idéen. Vi skulle iallfall undersøke litt mer. Men da dukket problemet opp: Jeg var i Tønsberg, og brukernavn og passord for pålogging til SAS husket jeg ikke. Det ble mange forsøk på pålogging uten å lykkes. "Får vi det til neste gang, reiser vi," sa jeg tilslutt," ellers gir vi opp!" Denne gangen lyktes det, og billettene ble bestilt.

Turen gikk først med tog fra Tønsberg til Oslo Lufthavn, Gardermoen. Der møtte Ester meg. Vi hadde godt tid før flyet til København gikk, og denne gangen hadde ingen av oss problem med for mye handbagasje.

Hadde vi hatt god tid i Oslo, var det motsatte tilfelle på Kastrup. Det var full fart gjennom hele terminalen for å rekke flyet videre. Godt bagasjen var sjekket inn helt fram til Washington!

Flyturen gikk fint. Noe rart var det at flyets rute passert over Kristiansand. Det var mye skya vær, men da vi passerte over sydspissen av Grønland ble det klart, og vi fikk se Grønland dekket av snø og der fjordene var frosset til is. Ester og Thelma ved Washington-monumentet

Det var en lang flytur. På Dulles InternationalAirport ble vi møtt av Thelma og Morris. Etter en times biltur, var vi framme i Ronehill Drive. Det var kaldere enn de tidligere gangene jeg har vært der, men så var det jo februar også. Det hadde vært en lang dag, og det var godt å komme i seng. Thelma nevnte noe om dårlige værmeldinger, men meteorologene tar jo ofte feil .....

Valentine Dinner Fredagen kom med fint vintervær. Vi var en tur "Down Town". Ester fikk se severdigheter som Capitol og The White House. Vi var også til topps i Washington-monumentet, og vi hadde en fin kjøretur i byen. Om kvelden var vi på "Valentin-middag" i menigheten til Carolyn og Mike. Barna deres. Ashley og Michael, var dyktige kelnere.

Snøskuffing Thelma og Morris i snøen Lørdag formiddag var vi på handletur til Colombia. Det begynte å snø før vi kom tilbake til Sampson´s. Værmennene fikk rett: Det ble virkelig vinter! Den tredje verste "Snowstorm" som var registrert i området. Det kom 70-80 cm snø og alt var stengt. i over to dager så det ble ei innehelg. Skolene ble stengt ei uke. Først tirsdag var det mulig å komme ut av Ronehill Drive.

Snø i Chinatown Morris kjørte oss til Silver Spring. Derfra tok vi Metroen ned til sentrum av Washington. Det var underlig å spasere i en stengt by. De fleste butikker og alle museer var stengt. Det var nesten ikke trafikk i gatene, og det var snø der det normalt var parkeringsplasser. Vi spiste middag på en etiopisk restaurant.

Snøproblemene varte hele uka, selv om været etter hvert ble ganske bra. Ester og jeg hadde en tur til "Down Town". Det ble mye bokhandelbesøk og Metro-kjøring. Om kveldene spiste vi middag på restaurant. Trygve var sammen med oss det meste av tida. En kveld var vi sammen med Dawn, Dean og Ann og en kveld var Thoralf og Anne Lise vertskap. Da var også David og Jean sammen med oss.

The Federalist Torsdagen var i til Annapolis før vi om kvelden igjen spiste middag på restaurant. Fredagen var vi og handlet på formiddagen før turen gikk til flyplassen. Fremdeles var føreforholdene dårlige. Mange steder var kjørefelt stengt av snø, og det var lange køer, men vi kom greit fram til flyplassen. Verre var det for Thelma, Morris og Trygve på tilbakeveien.

Vi hadde fin flytur til København og videre til Oslo. Ester tok flytoget til Oslo mens jeg tok tog til Tønsberg. Vi var ganske trøtte etter den lange reisa.

En stor takk til Thelma og Morris, Anne Lise, Thoralf og Trygve for all gjestfrihet. Håper jeg en gang vil få mulighet til å gjøre gjengjeld.