Tur 1: Mai/juni 2010:

Mysen - Rømskog - Skarnes - Lillestrøm

Tilbake til sykkelsida

(Klikk på bildet for å få større utgave)

Denne våren fikk jeg oppfylt en guttedrøm: Jeg reiste med Den Transibirske jernbanen til Vladivostok. Jeg hadde tre fantastiske uker i Russland. Ingen tvil om at den turen frister til mer reise i Russland.

Et annet mål skulle også oppfylles dette året: Å sykle i alle norske kommuner. Det sto igjen 22 kommuner - alle på Østlandet. Dessuten blir det noen turer for å binde sammen rutene. Det blei noen småturer tidlig i mai: Lillehammer - Hamar og Eidsvoll - Hurdal - Kløfta.

Første overnattingstur startet siste dagen i mai.

Første dagen - Mandag 31. mai    Mysen - Rømskog - Hallangen
Kart

Start fra Mysen stasjon Leir ved Hallangen Turen starta med tog fra Tønsberg til Mysen. Derfra sykla jeg langs E18 til Marker. Det var mye trafikk på E18, men heldigvis var store deler av vegen nybygd. der kunne jeg sykle på gamlevegen. Fra Kallak sykla jeg til Kroksund og videre rv 21 til Rømskog. Det var et par bratt stigninger. Høyeste punkt var 290 m.o.h. Ellers var turen denne dagen lettsykla.

Jeg slo leir ved Hallangen, et par km inn i Aurskog Høland. Der fant jeg en nydelig plass til teltet.

Sykling første dag: 69 km

Andre dagen - Tirsdag 1.juni    Hallangen - Setskog - Kongsvinger - Storsjøen
Kart

Kveld ved Storsjøen Det blei en noe urolig søvn denne natta, og det var kaldt, men været var nydelig da jeg sto opp i åtte-tida. Vel klokka 10 begynte jeg syklinga. Jeg passerte kjmpegrana "Goliat" Den hadde mistet det meste av sin glans - det meste var tørt nå. Seinere på året så jeg på TV av grana blei felt. Jeg hadde en god matpause i Vestmarka. Videre mot Skotterud så jeg resten av trasseen til Vestmarkabanen. Fra Skotterud sykla jeg gamlevegen om Matrand og Åbogen til Kongsvinger.

Det blei lang matpause på Coop Mega på Kongsvinger. Jeg sykla så over gamlebrua og fulgte så strandpromenaden på norsida av Glomma noen kilometer. Deretter gikk turen langs rv 2. Jeg tok av rv 209 og sykla så på en mindre veg langs sørsida av Storsjøen.Det var mye arbeid på denne vegen, og det støvet kraftig fra bilene.

Teltet slo jeg opp på en badeplass ved Storsjøen. Også denne kvelden var nydelig. Jeg prøvde å fiske litt, men resultatet blei som vanlig dårlig Denne dagen sykla jeg 100km.

Lillestrøm stasjon Tredje dagen - Tirsdag 2.juni    Nord Odal - Lillestrøm.
Kart,

Finværet fortsatte, men dagen bød på ganske kraftig vind. Jeg hadde en liten tur innom Nord Odal kommune før jeg sykla langs rv 24 til Skarnes. Der kryssa jeg Glomma og fortsatte på sørsida av elva. Jeg var innom de fleste stasjonene, og jeg hadde mange matstopp.

Sykkelturen blei avslutta på Lillstrøm. Derfra tok jeg toget tilbake til Tønsberg. Når en ser bort fra vinden, var dette en relativ lettsykla tur.