Tur 2: Juni 2010:

Flå - Nesbyen - Rødberg - Kongsberg - Drammen

Første dagen - Fredag 18. juni    Gol - Bjøberg i Hemsedal
Kart

Sjøåsen bru Turen gikk først med tog fra Tønsberg til Gol. Derfra starta sykkelturen. Det var meget sterk vind fra nord så syklinga oppover Hemsedal ble veldig tung. Jeg hadde en lang matstopp i Hemsedal sentrum.

Da jeg nærma meg Bjøberg, følte jeg at det var nok sykling for dagen. Jeg slo opp teltet slik at jeg fikk ly for den sterke vinden.

Dagens sykkeltur var på 59km

Andre dagen - Lørdag 19. juni    Bjøberg - Borlaug - Kyrkjestøylane på Filefjell.
Kart

Ved Kyrkjestølane. Det blåste hele natta, og vinden fortsatte utover lørdagen. Fremdeles var det noen høydemeter stigning opp til det høyeste punktet, 1132 m.o.h., ved Eldrehaugen. Nedkjøringa til Borlaug gikk raskt. I Borlaug hadde jeg en lang matrast før jeg tok fatt på turen opp til Filefjell. E16 er smal og svingete opp her, og det ble mye gåing. Heldigvis var trafikken liten. Været var bra, og vinden løyet noe etter hvert.

Da jeg kom til Kyrkjestøylane, fant jeg en fin leirplass på en rasteplass. Der fiska jeg litt, men fikk som vanlig ingenting. Jeg koste meg utover kvelden.

Sykling denne dagen - 46 km

Tredje dagen - Søndag 20. juni    Kyrkjestøylane - Øvre Årdal
Kart

Bakken opp til Tyin .Etter ei god natts søvn, gikk turen videre til Tyinkrysset. Været var fremdeles fint, men kjølig, og det var lite vind. Jeg gikk mesteparten av bakken opp til Tyin. Så fortsatte jeg forbi Tyinosen. Like etterpå tok jeg inn på gamlevegen. Jeg oppdaget ganske fort at det var nok vel tidlig å sykle den vegen for det var fremdeles store snøfonner, men jeg fortatte likevel.

Jeg hadde sykla denne vegen noen år tidligere. Det er nok den luftigste vegen jeg har sykla der den går på ei fjellhylle høgt over Tyedalen. Det er nesten urolig at dette var den hovevegen til Øvre Årdal til utpå 50-tallet. Et sted kom jeg til ei snøfonn som var så bratt at jeg ikke våget å gå tvers over den. Jeg sendte bagasjen nedover fonna. Så fulgte jeg etter med sykkelen. Vel nede var det å bære alt opp på andre sida. Det ble mange turer, og da jeg hadde fått opp alt, var jeg ganske sliten. Det ble derfor en lang og god matpause.

Turen videre gikk uten problemer, og snart sto jeg på toppen av "Tusen-meteren". Derfra er det ca 10 km og 1000 høydemeter ned til Øvre Årdal. Utsikten herfra er fantastisk. Turen ned alle svingene gikk også uten problemer. Jeg slo opp teltet på campingplassen på Hjelle. Det var en veldig fin plass. Jeg har faktisk overnatta i omrdet tidligere, men det var før det var campingplass her. .

Dagens etappe var på 59 km.

Fra Gamlevegen Snøfonn på Gamlevegen Fra Gamlevegen Utsikt mot Øvre Årdal

Fjerde dag - Mandag 21.juni    Øvre Årdal - Fagernes.
Kart

Fra Fedje Været holdt seg fremdeles fint. Etter at jeg hadde sykle tilbake til Øvre Årdal, tok jeg bussen opp til Tyin. Derfra sykla jeg ned til Tyinkrysset og videre langs E16 til jeg kom til Røn. Derfra gikk turen over til Velta i Øystre Slidre. Jeg måtte jo få med meg den kommunen. Det var en tung tur med sterk stigning. Jeg gikk det meste av stigningen. Fra Velta var det lett sykling til Fagernes. Det blei campingplass denne natta også. Opp fra Røn

Dagens sykling:
97 km.

Randsfjorden ved Fluberg Femte dag - Tirsdag 22. juni    Fagernes - Fluberg.
Kart

Været holdt seg bra. Etter litt vandring i sentrum av Fagernes, gikk turen videre. Fra Fagernes til Bjørgo er traseen til Valdresbanen omgjort til sykkerveg. Det startet derfor med lett sykling. Etter Bjørgo var det sterk stigning opp til Tonsåsen, men derfra gikk det raskt ned til Dokka

Fra Dokka sykla jeg videre til Fluberg. Noe av strekninga fulgte jeg fv 33, noe gikk på gamle veger. Teltet blei slått opp på et friområde nær båthavna. Der hadde jeg fin utsikt mot Flubergbrua og Randsfjorden.

Dagens sykling: 77 km

Sjette dag - Onsdag 23. juni    Fluberg - Brandbu - Gran - Sløvika Camping
Kart

Turen gikk langs Randsfjorden fram til Røykenvik. Syklinga var lett. Etter en god lunsj, sykla jeg videre forbi Brandbu til Gran. Derfra gikk turen over fjellet mot Randsfjorden igjen. Vegvalget var ikke det beste. Det blei mye bratt opp på tildels dårlige veger.

Jeg tok kvelden på Sløvika Camping ved Randsfjorden. Det var St. Hans. På fjorden var det båttrafikk.

Dagens sykling: 79 km.

Sykkel-togturisten Sjuende dag - Torsdag 24. juni     Søvika - Hønefoss og Flå - Nesbyen - Rukkedalen
Kart

Denne dagen besto av tre deler. Først sykla jeg via Jevnaker til Hønefoss. Derfra tok jeg tog til Flå i Hallingdal. Så sykla jeg til Nesbyen. Trafikken på rv 7 var moderat så syklinga var helt problemfri. Jeg tok en tur bort til Nesbyen stasjon. Der hadde jeg hyggelig møte med leieboeren på stasjonen. Han hadde tidligele bodd på Brøsjø stasjon i Drangedal.

Etter en middag på en kro i Nesbyen, starta jeg på turen opp Rukkedalen. Etter ei stund begynte det å småregne. For å slippe å bli våt, tok jeg kvelden før regnet kom for alvor. Leirplassen var heller dårlig,

Sykling: 68 km

Leir under jernbanebrua ved Brukoll Åttende dag - Fredag 25. juni     Rukkedalen - Tunhovd - Rødberg - Veggli
Kart
Det er ganske stor stigning opp Rukkedalen. Været var ganske kjølig 1000 m.o.h. ved Tunhovd. Turen gikk videre langs Tunhovdfjorden til Tunhovddammen. De siste bakkene ned til Rødberg var heftige..

Jeg spiste middag på Rødberg. Fv 40 nedover Numedalen var lettsykla. Jeg slo leir under Brukoll bro sør for Veggli.

Total sykling dag åtte: 85 km.

Niende dag - lørdag 26. juni     Brukoll - Kongsberg - Hokksund - Drammen
Kart

Kongsberg stasjon Nå nærma kommuneprosjektet seg slutten. Det var bare to kommuner igjen. Rart at dette syklemålet skulle komme denne dagen. Jeg overnatta i Rollag kommune. På vegen ned lit Kongsberg sykla jeg gjennom nest siste kommune, Flesberg. Det var lett og grei sykling til Kongsberg. Fra Kongsberg fulgte jeg E134. Det var ganske tungt det første stykket. Jeg var i tvil om det var tillatt å sykle den nye vegen til Hokksund, men jeg så ikke noe forbud så jeg fulgt denne traséen. Fra toppen etter Kongsberg er det stort sett nedoverbakke helt til Hokksund. Det gikk virkelig unna. Fra Hokksund sykla jeg på sørsida av Drammenselva fram til Drammen. Da hadde jeg fått med meg siste kommune, Nedre Eiker.

Siste biten tilbake til Tønsberg gikk med tog.

Sykla distanse siste dag: 102km. Totalt var denne turen på 671 km.