Mai/Juni 2011:

Bergen - Rosendal - Odda - Sauda - Haukeli - Rauland - Åmot

Tilbake

Tog 609 på Finse Første dagen - Søndag 29. mai    Togreise til Bergen

Jeg starta med tog fra Tønsberg litt før kl.6 på morgenen og tok sykkeltoget fra Drammen til Bergen. Fra stasjonen syklet jeg til pensjonatet på Nordnes. Om kvelden hadde jeg tur med Bybanen. Været var surt og kaldt - 8-10 grader og småregn

Dagens sykkeltur var på 7 km

Andre dagen - Mandag 30. mai    Bergen - Rosendal - Jondal.
Kart

Jeg bestemte meg for å ta hurtigbåt til Rosendal. Været var fremdeles kjøling og det var mange regnbyger. Bybanen i Bergen.

Da vi kom til Rosendal, hadde det slutta å regne. Jeg sykle til det nye fergestedet Årsnes og tok ferge via Varaldsøy til Gjermundshamn. Så sykla jeg til Løfallstrand. Det kom noen byger, men jeg sto over i buss-skur så jeg slapp å sykle i regntøy.

Da jeg hadde ferga over til Jondal, kom regnet for alvor. Etter at de verste regnbygene hadde gitt seg, sykla jeg videre i småregn. Jeg slo opp teltet på en rasteplass 3 km før Herand. Det regna heile kvelden og natta, og det var kjølig

Sykling denne dagen - 65 km

Ved Eidfjord Tredje dagen - Tirsdag 31. mai    Herand - Eidfjord - Lofthus - Odda.
Kart

Da jeg våknet, var det fortsatt kaldt og det småregnet, men det var varsla bedre vær på ettermiddagen. Jeg tok MS Vøringen - Hardangercruise til Eidfjord og tilbake til Lofthus. Så sykla jeg til Odda uten å bli våt

Jeg campet på Odda Camping. Her var det dyrt. Jeg måtte betale 120 kr for å slå opp teltet.. Jeg snakka mye med ei belgisk jente - Elke. Hun sykla aleine. fremdeles var det kaldt og regn.

Dagens etappe var på 39 km.

Fjerde dag - Onsdag 1.juni    Odda - Røldal.
Kart

Fra Fedje Det slutta å regne i løpet av natta, og teltet var tørt da jeg tok det ned Været var bedre og det var gløtt av sol, men da jeg nærma meg Låtefoss, begynte det å småregne.

Fra Skare fulgte jeg gamlevegen forbi Utsikten. Så kom regnet for alvor. Jeg rasta lenge ved inngangen til ei hytte, men regnet fortsatt så det var bare å ikle seg regntøy. Gamlevegen over Røldalsfjellet var ikke åpnet ennå. Jeg gikk gjennom Seljestadtunnelen og sykla gjennom Røldalstunnelen. Det var helt problemfritt, og det var lite eksos i tunnelene.

Været gjorde at jeg bestemte meg for å overnatte i Røldal. Litt bittert å sykle ned ca 250 høydemeter som jeg måtte opp neste dag. Jeg leide hytte på Seim Camping slik at jeg fikk tørket tøy og ladet utstyr. Det hadde vært en tung dag selv om jeg bare hadde sykla 4 mil.

Dagens sykling:
40 km.

Røldal - Sauda Femte dag - Torsdag 2. juni    Fagernes - Fluberg.
Kart

Det var solskinn da jeg våkna, og allerede kl 10.15 var jeg klar til å starte. Først måtte jeg tilbake til Sauda-krysset. Så gikk turen videre oppover. Da jeg kom opp i 750 meters høyde, kom jeg inn i skyene. Det føltes som yr. Det var ganske mye snø, og brøytekantene var veldig høye i enkelte skjæringer. På toppen var det sterk vind og regnet tiltok. Ja, noen snøfnugg kom det også.

Det blei mye gåing, og regnet tiltok. Likevel valgte jeg å sykle uten regntøy. Resultatet ble at jeg var søkkvåt da jeg kom til Sauda. Telting frista ikke. Det blei hotell denne natta for å få tørka tøy-

Dagens sykling: 48 km Suldalsporten

Sjette dag - Fredag 3. juni    Sauda - Sand - Nesflaten
Kart

Det var greit å sove inne i styggværet. Båten til Sand gikk ikke før kl 14 så jeg hadde god tid. Det sluttet å regne utpå formiddagen, og været blei riktig bra. Etter en fin tur med MS Fjordkatt til Sand, sykla jeg gjennom Suldal og langs Suldalslågen til Nesflaten. Det var relativ lett sykling. Høyeste punktet var bare ca 130 m.o.h. Det var mange tunneler, men de skapte ikke problemer

Jeg sykla ned til den gamle fergebrygga på Nesflaten. Der var det ordnet til et fint samlingssted med benker og bord, og i et bygg ved siden av var det vaskerom og WC. Teltet blei slått opp mellom en garasje og kanten mot vannet. Jeg koste meg i finværet utover kvelden.

Dagens sykling: 48 km.

Sjuende dag - Lørdag 4. juni     Nesflaten - Røldal - Haukelifjell
Kart

Det var ei rolig og fin natt. På morgenen var det noe tåkeskyer og litt småregn, men sola kom, løste skyene seg opp, og det blei strålende vær. Møte med Hulemannen
Jeg var klar til å starte vel kl 10. Jeg fulgte gamlevegen utenom de to første tunnelene. Syklinga opp til Røldal var relativ lett.

Jeg gikk det meste av strekningen fra Røldal og opp til det høyeste punktet på vel 1100 meter ved Midtlæger. Gamlevegen utenom Haukelitunnelen var ikke åpnet ennå og det var forbud mot sykling gjennom tunnelen. Jeg prøvde å haike og ventet en times tid, men ingen ville ta meg på. Mens jeg ventet, fikk jeg besøk av "Hulemannen". Det var en spesiell og ressursrik person, men original. Det er spesielt å velge å bo i ulike huler på fjellet heile året. Mannen er jo millionær.

Jeg liker ikke å sykle gjennom tunneler med forbud mot sykling, men jeg hadde jo ikke noe valg. Det var ikke mye trafikk denne lørdagskvelden. Leir på Haukelifjell

Kl. 18.30 sykla jeg forbi forbudsskiltet. Jeg brukte 18 minutter. Jeg møtte 6 biler og lei forbikjørt av en. Dessuten måtte en trailer ligge bak meg noen hundre meter ved utgangen av tunnelen.

Jeg slo opp teltet ca 3 km etter tunnelen. Der koste jeg meg i finværet. For første gang på turen, kunne jeg tenne opp bål.Det hadde vært en varm dag, men det blei kaldt da sola gikk ned. På vannet var det isflak og det lå snø i fjellet.

Sykling: 53 km

Åttende dag - Søndag 5. juni     Haukelifjell - Edland - Arabygdi
Kart
Corvette på Haukelisæter Det blei ei kald natt. Utenfor teltet var det seks kuldegrader i løpet av natta, og det var kaldt i teltet også. To ganger fyrte jeg på kokeapparatet for å få litt varme i teltet. Jeg burde ha varmet opp noen steiner slik at de kunne holde bedre på varmen, men det tenkte jeg ikke på. Da sola kom opp i øst, blei det straks varmt og godt i teltet.

Det blei en rolig morgen. Først klokka ett startet jeg opp, men i første omgang sykla jeg bare 3 km til Haukelisæter. Det hadde vært Corvette-treff i Haugesund, og på Haukelisæter hadde mange tatt en pause på vegen.

Det gikk fort langs E134 til Haukeligrend. Så gikk turen langs fv 362. Det blei mye gåing til jeg var på toppen - ca 900 m.o.h. Så gikk det fort ned til Arabygdi. Teltet slo jeg opp ved Totak, 3-4 km fra Arabygdi.
Jeg koste meg i finværet og fiska litt, men fikk ingenting.

Arabygda Total sykling dag åtte: 50 km.

Niende dag - Mandag 6. juni     Arabygdi - Rauland - Åmot i Vinje
Kart

Jeg sov godt om natt. Allerede kl 10 var jeg på sykkelsetet. Etter ei snau mil kom regnet, først litt forsiktig, men ganske fort blei det reine skybruddet.Jeg stoppa lenge på COOP på Krossen i Rauland. Planen var at jeg skulle sykle videre mot Øyfjell, Flatdal og Notodden. Værmeldinga var dårleg, så etter en stund bestemte jeg meg for å sykle til Åmot og avslutte turen der.

Det blei lenge å vente på Haukeliekspressen. Jeg fikk skiftet til tørt tøy. Turen tilbake til Tønsberg gikk med ekspressbusser.

Sykla distanse siste dag: 44km.

Totalt var denne turen på 394 km.